3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az uniós csatlakozás adta lehetőségnek köszönhetően Magyarország szeretne a közép-kelet-európai régió logisztikai központjává válni. Ebben a törekvésben segíthet az államilag kijelölt 13 logisztikai szolgáltatató központ (LSZK), illetve azok, a piac igénye által kifejlődött bázisok, amelyek később válhatnak kijelölt logisztikai központtá. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy igazi logisztikai központtá nem lehet egyszerűen kijelölni egyetlen várost sem: ahhoz valóságos teljesítményre van szükség.

A keleti kapuban a záhonyi LSZK-ban a MÁV átrakó viszi a prímet. Bár a teljesítménye még mindig csak körülbelül fele a korábbinak - mintegy 11 millió tonna/év volt a csúcs -, azért így is jelentősnek mondható. Tény azonban, hogy autópálya nélkül a záhonyi LSZK inkább vasúti logisztikai tényezőként, és a keletről érkező áruk fordítókorongjaként értékelhető. Bár ezen várhatóan módosít majd az uniós csatlakozás (schengeni határ) és az M3-as egyre kézzel foghatóbb közelsége.

Debrecen eredetileg nem volt benne az országosan kijelölt LSZK-k sorában. Azonban a DELOG és a térség olyan ütemben fejlődött, hogy ma méltán tartoznak a kijelölt 13-ak közé. A debreceni LSZK jelenleg három pilléren áll. Az első a DELOG több tízezer négyzetméternyi raktárcsarnokkal rendelkező ipari parkja és logisztikai központja, amely közúti és vasúti kapcsolatot biztosít az LSZK számára. A második a vasúti pályaudvaron lévő LSZK, amely leginkább a konténerforgalmat bonyolítja, míg a harmadik, és egyben a legújabb, a repülőtér, amely a légi és a közúti forgalom összekapcsolása miatt vált fontos logisztikai központtá.

Utoljára maradt az ország déli területének kijelölt pontja az Áti Depo által üzemeltetett Bajai LSZK. Ez egyebek mellett azért is kiemelkedő, mert itt mindhárom áruszállítási verzió - közút, vasút, víz - elképzelhető. A kikötőben lévő LSZK két iparvágánnyal is rendelkezik, de autópálya sajnos itt sincs a közelben, így meg kell elégedniük az 51-es és 55-ös főutak közelségével. A logisztikai szolgáltatásokat a jelentős raktárkapacitás, a Ro-Ro forgalom, illetve a konténer terminál teszi teljessé.

Jövő?

Hogy ez a regionális logisztikát tekintve végül mire lesz elég, még kérdéses. Az mindenesetre kedvező, hogy egyre több cég helyezi Magyarországra - például Loreál, Elektrolux, Philips, Renault-Nissan - a regionális logisztikai központját. És mellettük több nagy logisztikai szolgáltató is Magyarországon képzeli el a regionális logisztikai központját. Így például nem elképzelhetetlen, hogy hazánk ad otthont a magyar New Wave Logistics, a Wincanton, és még több jelentős cég regionális logisztikai központjának. A lehetőség tehát még mindig áll, és a szakma reményei szerint a csatlakozást követően a lehetőség - egyebek között a 13 kijelölt logisztikai központnak köszönhetően - valósággá válik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!