A cégek egy része ismét kezdi belátni annak szükségességét, hogy a szervezet hatékony működésének érdekében szükségük van arra, hogy dolgozóik tréningeken és továbbképzéseken bővítsék ismereteiket. A hatékonyság és a megtérülés azonban ezt a területet is érinti, így mielőtt döntést hoz egy vállalat, célszerű hogy felmérjék a képzési szükségleteket. Ennek során választ kaphatunk arra, hogy a szervezet életében kik azok a személyek, akiknek valamilyen képzésre van szükségük, és arra, hogy milyen képzést igényelnek ezek a munkavállalók.
Annak érdekében, hogy ezekre a kérdésekre választ kapjunk, s hogy a képzési program, melyet felvázol a HR-es munkatárs, elemzéseket kell végezni, melyek a következő lépéseket kell, hogy tartalmazzák.
1. Szervezeti elemzés
Valójában a szervezet egészének elemzését jelenti, melyben megvizsgáljuk a célokat, a szervezet erőforrásait, és azt, hogy a célok és a lehetőségek milyen összefüggésben vannak egymással. Elsőként tehát a vállalat rövid és hosszú távú céljait kell megvizsgálnunk. Ha ezekkel tisztában vagyunk, akkor következő lépésként össze kell gyűjtenünk azokat a módszereket, melyekkel a célok a korábbiakban elérhetőek voltak. Ennél a fázisnál törekedjünk arra, hogy megvizsgáljuk, ezek a módszerek mennyire voltak hatékonyak. Végül, de nem utolsósorban a lehetőségekkel kell foglalkozni, mely magában foglalja a szervezet egészének vizsgálatát, s nem csupán az infrastruktúra, az egyes emberek elemzésére kell, hogy kiterjedjen, hanem a munkacsoportok működésére, a hangulatra, a vállalti klímára.
2. Munkaelemzés
Az alábbiakban csak néhány gondolat erejéig térnék ki a munkaelemzés tréning és továbbképzés szempontjából jelentős sajátosságaira. Ahhoz, hogy hatékony képzési programot dolgozzunk ki, szükségünk van arra, hogy az adott munkakörrel kapcsolatban minden lehetséges adatot összegyűjtsünk: munkához szükséges képességek, tudás, attitűdök.
3. Munkaerő-elemzés
Ahhoz, hogy a kidolgozásra kerülő képzési program segítségével megvalósítsuk elképzeléseinket, elengedhetetlen, hogy megvizsgáljuk azokat a dolgozókat, akik a képzésben vélhetőleg részt vesznek majd. Ide tartoznak a főbb személyiségjegyek, pszichés tulajdonságok, melyek az adott munkakör betöltéséhez szükségesek (értékesítők esetében beszélhetünk többek között a rugalmasságról, extraveltáltságról, szociabilitásról, nyitottságról, megfelelő kommunikációs készségekről), s amelyek esetlegesen fejlesztésre szorulnak. A vizsgálatok során a következő kérdésekre kell választ kapnunk. A munkavállalók teljesítménye megfelel-e a lehetőségeknek, vagy valamilyen területen továbbképzésre van szükségük? A dolgozók alkalmasak-e az adott képességek elsajátítására? Milyen területek azok, ahol elengedhetetlen a továbbképzés?
Ha a fenti elemzésekre időt és energiát fordítunk, és a kapott eredményeket értékeljük, akkor könnyedén kirajzolódnak azok a területek, ahol a szervezet életében, a munkavállalók körében elengedhetetlen és hasznos a tréning és a továbbképzés. Ha ezek az irányvonalak megvannak, akkor következő lépésként megkezdhetjük a képzési program kidolgozását.
Forrás: Salesjob