A Czipin and Proudfoot Consulting kilencedik alkalommal készítette el nemzetközi termelékenységi tanulmányát. A cég 9 országban (Németország, Franciaország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Magyarország, Csehország, Egyesült Államok, Dél-Afrika és Ausztrália), összesen 2.700 vállalatvezetői interjú elvégzésével készítette felmérését.
A tanulmány szerint a vállalati szférában nemzetközi szinten a munkaidő 39 százalékát vesztegetik el, míg a magyar vállalatok esetében a pazarlás mintegy 43 százalékos. Mindez, 225 munkanappal számolva, évi 88 elvesztegetett munkanapot jelent nemzetközi szinten és 97 elpazarolt munkanapot Magyarországon.
A magyarországi adatok folyamatosan, ám lassan javuló tendenciát mutatnak. A 2001-es 47 százalékhoz, valamint a 2002-es 45 százalékhoz képest az elvesztegetett idő 43 százalékra mérséklődött hazánkban. A termelékenység kedvezően változó aránya mellett azonban a gazdaság abszolút teljesítménye is meghatározó tényező.
Klaus D. Harrer, a Czipin and Proudfoot Consulting ügyvezető igazgatója szerint “akár az Európai Unió, akár Közép-Európa gazdaságait vizsgáljuk, jelentősen elmaradnak a kívánatosnak mondható, 85 százalékos termelékenységi szinttől. A magyarországi adatok és a tendencia biztató, ugyanakkor a még mindig jelentős relatív termelékenységi lemaradás mellett komoly általános gazdasági lemaradás jellemző, ami a növekedés ütemének nagybani növelésére kell, hogy ösztönözzön.
A Czipin and Proudfoot Consulting kutatásai szerint nemzetközi szinten a termelékenység-fejlesztés első számú akadálya a nem megfelelő tervezés és irányítás, amely 36 munkanappal csökkenti a hasznos munkaidőt. A vezetési és felügyeleti problémák 23 nap, a nem megfelelő munkamorál 10 nap veszteséggel befolyásolják negatívan a termelékenységet. A hiányos kommunikáció 5 napnyi, az IT problémák 6 napnyi, a nem megfelelő képesítések pedig 8 napnyi veszteséget okoznak évente, dolgozónként.
A Nemzetközi Termelékenységi Tanulmány 2003. kitér arra is, hogy a vállalatvezetők miként látják a termelékenység növelésének legmegfelelőbb útját. A vállalatvezetők 57 százaléka gondolja úgy, hogy vállalatának termelékenysége beruházás nélkül is nő 2003-ban. Ugyanakkor a vezetők 73 százaléka mondta azt, hogy beruházással vállalata termelékenysége nőni fog. A kutatás eredményei, amelyet az MTI ismertetett, azt mutatják, hogy a termelékenység növelése nem elsősorban anyagi kérdés. A meglévő erőforrások hatékony allokációja a primer megoldás - állapítja meg a Czipin and Proudfoot tanulmánya.
Kapcsolódó anyagok
Évi 102 nap munka nélkül
Jelentős az inproduktív munkaidő a magyar cégeknél
Két nappal többet dolgozunk
Két százalékkal javult a magyarországi vállalatok termelékenysége a tavalyi adatokhoz viszonyítva, ennek ellenére megfigyelhető a termelékenység növekedését gátló probléma-struktúra konzerválódása, sőt legmeghatározóbb elemeinek erősödése - állapítja meg a Czipin and Proudfoot Consulting felmérése.