Az internetpiac bővülése folytatódott, az internet-előfizetések száma 2011. december végén meghaladta a 4,3 milliót, amely több mint negyedével meghaladja a 2010 azonos időpontjában mért szintet. 2011 negyedik negyedévének végén az internetszolgáltatók száma 393 volt, annyi mint egy évvel korábban. A piac tovább koncentrálódik: 9 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90 százalékát.
A dinamikus fejlődés a szolgáltatók közötti éles technológiai és árversenynek is köszönhető. A vezeték nélküli szegmens egy év alatt 60 százalékkal bővült. A nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet, amely 65 százalékkal növekedett. Az összes internet-előfizetés 50 százaléka a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt közel 11 százalékponttal lett nagyobb.
A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül éves szinten a kábelhálózatos előfizetések 8 százalékkal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések csoportja ennél kisebb mértékben növekedett. A szélessávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma egy év alatt 5 százalékkal nőtt.
Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de ez idő alatt 24 százalékkal bővült az egyéb, például a LAN- (optikai) internetet is magába foglaló kategória előfizetéseinek mennyisége.
Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel 2011 IV. negyedévében megközelítette a 36,7 milliárd forintot, ami folyó áron 7 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Az összes árbevétel 29 százalékát a mobil internetes előfizetések generálták. Az árbevétel változása nem tükrözi az előfizetések számának ennél dinamikusabb bővülését, köszönhetően az akcióknak (például ingyenes hónapok, 3 terméket egy csomagban, azaz internetet televízióval illetve telefonnal együtt, olcsóbban kínálva) és a díjak mérséklődésének.
A mobiltelefonálás piaca telítődni látszik
A mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 322 ezerrel csökkent: az állomány 2011. december végén kevesebb, mint 11,7 millió volt. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, kis mértékben megelőzve ezzel a feltöltő kártyás előfizetések számát.
A változás hátterében az áll, hogy a szolgáltatók egyre inkább arra ösztönzik az ügyfeleket, váltsanak
havidíjas előfizetésre, a készülékcserék alkalmával pedig nem szükséges új SIM-kártyát venniük, mint
korábban – feltöltő kártyás vevőként. 100 lakosra 117 mobiltelefon-előfizetés jutott a negyedik negyedévben.
A mobilhálózatokban a tárgyidőszak folyamán 2010 negyedik negyedévéhez viszonyítva 10 százalékkal több hívást kezdeményeztek, és 2 százalékkal csökkent a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre átlagosan 375 percnyi beszélgetés jutott. Egy hívás átlagos hossza 1,9 perc volt. Az okostelefonok és a mobilinternet terjedését jelzi, hogy a mobilhálózatban bonyolított adatforgalom több mint harmadával bővült az előző év azonos időszakához képest, mialatt az SMS-ek száma stagnált, az MMS-eké pedig csak 2 százalékkal növekedett.
Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2011. december végén – előzetes adatok szerint – az egy évvel korábbinál 43 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben. Ennek 30 százaléka VoIP-hangcsatorna (kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás), 15 százaléka ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 darab volt.
A vezetékes vonalakról indított hívások száma 7 százalékkal csökkent, míg a hívások időtartama 6 százalékkal nőtt 2010 negyedik negyedévéhez képest. A beszélgetések összesített idejének ötöde VoIP alapú. A hívások átlagosan 3,6 percig tartottak. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő több mint háromnegyedét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
mfor.hu