Kovács Géza elmondta: az esetek többségében az állami többségű tulajdonú, köztevékenységet ellátó vállalatok - a Malév, a Volán, a MÁV, illetve a Budapest Airport - veszik igénybe a békéltető szolgálatot. Hozzátette: a bértárgyalások és szakszervezeti jogok megsértése esetén kérik fel őket leggyakrabban a viták rendezésének segítésére.
A szakszervezeti szervezettség mértéke 25 százalék alatt van, a dolgozóknak csak egyharmada van kollektív szerződés hatálya alatt, ezek elég alacsony adatok - mutatott rá az igazgató. Vélekedése szerint az MKDSZ hatékonyabb működéséhez a munkaügyi kapcsolatok kulturális színvonalának emelésére is szükség van.
Az Amerikai Egyesült Államokban, ahol 60 éve működik hasonló szolgálat, törvény kötelezi a feleket vita esetén a szervezet tevékenységének igénybevételére, így évente 40 ezer esetet kezelnek - mondta az igazgató.
Kovács Géza ezt annak kapcsán mondta el, hogy az amerikai békéltető szolgálat két képviselője az amerikai sztrájktapasztalatokról tartott beszámolót a magyar szakembereknek, és négynapos tréning során felkészítették a magyar szervezet 14 új tagját a tevékenység végzésére.
A igazgatója elmondta: Magyarországon a vitás feleket nem kötelezi törvény a szolgáltatás igénybevételére, de így azok hívják őket, akik komolyan gondolják az eset rendezését. A munkaügyi tárca által évi 25 millió forintos keretből fenntartott intézmény igazgatója elmondta: ha 2006-ban is megkapják ezt az összeget, akkor nem lesznek anyagi problémáik.
Az MKDSZ-t az Érdekegyeztető Tanács 1996-ban hozta létre. A tagjainak listáját pályázat útján ötévente megújító szervezetben a 14 új tag mellett 35 korábbi mediátor folytatja működését. A szakmai tanácsadást, közvetítést és viták megelőzését nyújtó közvetítők felkérése - a döntőbíráskodás kivételével - ingyenes és önkéntes.
Kapcsolódó anyagok:
225 millió forint civil fogyasztóvédelemre