A felmérés szerint a legnagyobb arányban a több mint 50 főt foglalkoztató cégek veszik igénybe a tanácsadási szolgáltatások különböző formáit. A kutatási eredmények rámutatnak ugyanakkor arra, hogy a legnagyobb vállalatok körében egyes tanácsadási szolgáltatások igénybe vétele már alacsonyabb, vélhetően azért, mert e körben számos feladatot belső erőforrásokkal oldanak meg. Az egyes üzleti tanácsadói szolgáltatások egymástól szignifikánsan eltérő igénybevételi arányokat és piaci növekedési trendeket mutatnak az egyes piaci szegmensek körében, így a kutatási jelentés számos hasznos útmutatást adhat a tanácsadó cégek számára az értékesítés hangsúlyainak meghatározásához.
A kutatás egy kérdéscsoportja annak mérésére irányult, hogy a cégek miért alkalmaznak tanácsadókat. Az eredmények azt mutatják, hogy a hazai cégek felismerték, hogy költséghatékonyabb megoldás egy külső céget megbízni bizonyos feladatokkal, mint főállásban alkalmazni egy állandó munkatársat az esetlegesen csak eseti feladatok ellátására. Érdekes azonban, hogy annak ellenére, hogy a legtöbb cég az előbb említett költséghatékony magatartást tartja szem előtt, a tanácsadó cég kiválasztásában az ajánlott ár nem a legmeghatározóbb, mi több a 10 felsorolt szempont közül csak a 6. helyet szerezte meg.
Meglepő továbbá, hogy bár a cégek a jövőben nagyobb arányban kívánnak minőségbiztosítási tanácsadást igénybe venni, számukra a tanácsadó ISO minősítése szintén nem szerepel a legmeghatározóbb szempontok között.
A felmérés megerősítette az ismeretség, az ismerősi ajánlás fontosságát is az üzletszerzésben, azonban ennek fontossága a különböző szegmensbe tartozó cégek esetén erősen eltérőnek bizonyult. A tanácsadó cégekkel kapcsolatos tájékozódás, információgyűjtés formái mellett a kutatás vizsgálta, melyik a használt információ-források közül a legmeghatározóbb a cégek számára, így az adatok jó alapot nyújthatnak a tanácsadó cégek marketing módszereinek újragondolásához.
A MarketCom kutatásának tanulsága szerint a tanácsadói szakma megítélése összetett képet mutat. A 412 hazai mikro- és kisvállalkozás, valamint közép-, és nagyvállalat bevonásával készült felmérés szerint a megkérdezett cégek nagyon magas arányban értettek egyet azzal, hogy a tanácsadó vállalkozások közül nem mind dolgozik a megfelelő szakmai színvonalon. Véleményük szerint az árak és a minőség között gyakorta nincs összefüggés, és sokan indokolatlannak tartják a tanácsadó cégek árai között tapasztalt komoly különbségeket is. A kutatás az említett szempontok mellett vizsgálta a tanácsadással kapcsolatos tipikus félelmek (pl. információ-kiszivárgás, drágaság, nem elég gyakorlatias végeredmény, stb.) megítélését is a cégek körében.
Kapcsolódó anyag
Az EU-csatlakozás sem hoz megváltást a tanácsadóknak
Kevésbé árérzékeny a tanácsadói piac
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) most közzétett felmérése szerint leginkább a középvállalatok vesznek igénybe tanácsadási szolgáltatást. Az eredmények szerint a kiválasztás esetében nem feltétlenül a legolcsóbb ajánlatot tevő nyeri el a megbízást.