Mindenhol visszaesett a fogyasztás
Tele van a polc új termékekkel, mindenhol hódít az egészséges életmód a fejlett országokban, és a sikeres stratégiáktól várják az alkoholmentes hideg italpiac fellendülését. Azonban a válság, itt sem köszörülte kevésbé fogát. Átlagosan 3 százalékos bővülés van az egy főre jutó fogyasztás tekintetében az alkoholmentes italpiacon, amely világátlagban tekintve 200 liter/év.
A kóla őshazájában az Egyesült Államokban ez a fogyasztás a legmagasabb egyébként (670-680 liter), az amerikai emberek gyakorlatilag többszörösét isszák egy évben a közép-kelet-európai és latin-amerikai átlagnak. Érdekesség, hogy a világ legboldogabb országai közé tartozó Izland és Dánia felülmúlja a tengerentúli országot, itt az éves átlag fejenként 700 liter/év.
Nagyban hozzájárul ezekhez az adatokhoz, hogy a manapság igencsak előtérbe kerülő egészséges életmód, és tudatos táplálkozással összefüggő, természetes összetevők iránti kereslet megnőtt, ez a sport és energiaitalok piacát erősíti.
Víz-kincs
Közvetve minden kétséget kizárólag a víz iránti kereslet a legnagyobb mértékben hazánkban fog először megjelenni, mégpedig természetes ásványvizeink iránti külföldi kereslet növekedésében. Emellett közvetlen formában valószínűleg Magyarországon fog a legkésőbb jelentkezni, mivel medencénk a bolygó legnagyobb édesvíz-gyűjtője.
"A hazai palackozott vízfogyasztás is hatalmas növekedési pályát írt le az utóbbi években. Míg 1991-ben az egy főre jutó fogyasztás átlagosan 3,7 liter volt, addig 2008-ra már elérte a 105 litert, mellyel hazánk a kilencedik helyen áll a világban az egy főre jutó fogyasztás tekintetében" – mondta el Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.
Tavaly a válság és a környezetvédelmi nyomás hatására megállt a palackozott vizek világpiacának növekedése, igaz, hogy a piacon ugyancsak az USA található az élen, de mint az USA-nak is, így a nyugat-európai országoknak is szembe kellett nézni a keresletcsökkenéssel. Csak hazánkban az emberek két százalékkal vásároltak kevesebb palackozott vizet 2008-ban, és ez a szám az idei első félévben már 9 százalékos visszaesést ért el.
Kereskedelmi márkák előretörése Európában
Az európai alkoholmentes italpiac jelentős részét, jövőre várhatóan már több mint 27 százalékát a kereskedelmi márkák teszik majd ki. Hazánkban ez az arány esetlegesen még magasabb lehet, ezt igazolja az is, hogy az idei első félévben a háztartások által vásárolt alkoholmentes hideg italok 37 százaléka volt kereskedelmi márkás termék. Másfelől pedig a piac szegmentálódása más irányokban is gyorsul. A fogyasztók a természetes, valamint az egzotikus alapanyagokat keresik, illetve egyre inkább figyelembe vesznek bizonyos környezetvédelmi szempontokat. Ezért a fejlesztők az alapanyagok mellett a csomagolás terén is ebbe az irányba mozdulnak el, amelyet a gyorsan lebomló műanyagok, az ultrakönnyű palackok, valamint az új ízek megjelenése fémjelez.
Narancslé és ice-tea, lebőgött a kóla, feledésbe merült szörpök
Az EU-ban a gyümölcslé-piacon a legközkedveltebb továbbra is a narancslé, persze ezen a területen is jelentős visszaesés mutatható ki, összesen mintegy 38 százalékos csökkenést tapasztalható a közösség gyümölcslé-piacán. A narancslé mellett az élbolyban még az alma, őszibarack valamint az ananász szerepel. Hazánkban sem mutat jelentős eltérést ez a tendencia, de a közkedvelt a narancs, barack, alma és ananász mellé a szőlőlé is betársul.
A hideg italpiacon abszolút nyertes az ice tea, mely sokszínű ízkombinációval abszolút nyertese a piacnak, sőt 12 százalékos növekedést is maga mögött tudhat a közkedvelt ital.
És minden bizonnyal a piac egyik legnagyobb vesztese a kóla, valamint a szénsavas üdítők köre. Elmondható, hogy mindenhol a világon, még az USA-ban is szűkül a fogyasztási igény. Részben a már említett okok miatt, részben az innovatív és új termékek megjelenése miatt. Érdekesség, hogy Magyarországon ugyanannyival kevesebb szénsavas üdítőt vásároltunk az idei első félévben, mint gyümölcslevet. De elemzők szerint, még így is magas az egy főre jutó éves szint, amely az európai összehasonlításban is igen magasnak számít.
A sokszínű és széles választék, a zavarba ejtő mennyiség és kínálat mögött feledésbe merülni látszik a szörp. Tavaly habár ismét növekedésnek indult a kategória, az idei első félévben ugyancsak kevesebb szörpöt vásároltak a fogyasztók. A visszaesést, nem csupán a válság hatására lehet fogni, hanem fontos szempont, hogy a közkedvelt terméket gyártó cégek árui teljesen, vagy részlegesen hiányoznak az üzletek a polcairól.
Menedzsment Fórum