4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hét területen csökkentené a költségeket, hármon pedig növelné a bevételeket a Malév új vezére, aki a héten hozzákezd a cselekvési terv elkészítéséhez. A korábban a kazah nemzeti légitársaságot felvirágoztató Lloyd Paxton a nyereséges működés mielőbbi elérését tartja elsődleges feladatának, ami rá is férne a tavaly tízmilliárd forintnál is nagyobb veszteséggel záró és mindössze 65-70 százalékos helykihasználtságot felmutatni képes Malévra. Mfor.hu háttér.

Két éven belül nyereségessé tennék (Fotó: MTI)

A szakszervezetekkel történt megbeszélés után Lloyd Paxton tanácsadóival együtt tíz intézkedési területet határozott meg: hét szegmensben csökkenteni kell a költségeket, három esetében pedig a bevételek növelése a cél.

A program tehát gyakorlatilag minden területet érint, a légitársaság működésétől kezdve a flotta összetételén, a karbantartáson, az árazáson keresztül a hálózat áttekintéséig, valamint a bevételek menedzseléséig.

Jövő hétfőn már intézkednek

Az egyes csoportok hétfőtől szerdáig ötletbörzét tartanak, pénteken pedig már meghatározzák a prioritásokat - fontosság, haszon és a végrehajtáshoz szükséges idő alapján. Ekkor a csoportok javaslatokat tesznek, és megkezdik a cselekvési terv elkészítését. Jövő hétfőn pedig már az első intézkedéseket is meghozzák, mondta az MTI-nek a vezérigazgató. Példaként kiemelte, hogy olyan költséget nem csökkentenek, amely csorbítaná a fedélzeti szolgáltatások színvonalát.

Paxton a pénzügyi tervekkel kapcsolatban csupán annyit közölt: elsődleges feladata megállítani a Malév veszteségtermelését, és nyereségessé tenni a társaságot. Korábbi nyilatkozatai alapján a Malévnak már két éven belül nyereséges lehet a működése.

A szakember egyébként néhány éve már bizonyította, hogyan lehet egy viszonylag kis ország nemzeti légitársaságát rövid idő alatt pirosból a feketébe juttatni. A 2002-ben alakult kazahsztáni Air Astana ugyanis 2003-ban 1,7, 2004-ben 11,1, 2005-ben pedig 19,2 millió dollár adózás utáni nyereséget könyvelhetett el.


Paxton: kezdődik a magyar kaland

A korábban 35 évet a British Airwaysnél lehúzó, 64 éves szakember érdemei közé sorolják továbbá, hogy erős felsővezetői csapatot épített ki az Air Astanánál, sikeresen indította be a nemzetközi járatokat és több mint harminc százalékos átlagos éves növekedést tudott elérni pótlólagos tőkeinjekció nélkül.

Paxton: ötven százalékos javulás

Ami a Malévot illeti, a 2006. évi üzemi tevékenység eredménye mínusz 10,8 milliárd forint volt, 3,7 milliárd forinttal több a megelőző évinél; az adózás előtti veszteség pedig 11,9 milliárd forintot tett ki a konszolidált éves beszámoló szerint.

Az aktuális fejleményekkel kapcsolatban Paxton annyit árult el, hogy a cég első félévi gazdálkodásának teljesítménye ötven százalékkal jobb az előző év hasonló időszakánál, de a tervekhez képest 2,5 százalékos elmaradás van. Az idei év egészében a tulajdonos és a menedzsment a tervekhez képest jobb eredményt vár el, tette hozzá.

Londonból is besegítenek

Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy valóban ritkítani fogja-e a társaság a járatait, mint ahogy azt Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója nemrég jósolta. Arról ugyanis, hogy milyen útvonalhálózaton, milyen repülőgép-típusokkal, hány géppel, milyen gyakran és hova repüljön a Malév, londoni tanácsadók bevonásával dönt majd a cég menedzsmentje.

Az mindenesetre nem túl biztató jel, hogy a légitársaság gépeinek telítettsége 65-70 százalék körül mozog, miközben Paxton 75-80 százalékos értékhez közelítő légitársaságokhoz szokott. (A legsikeresebb fapados cégeknél egyébként a load factor 80 százalék felett van.)

Borisz Abramovics, a Malévot tavasszal privatizáló AirBridge Zrt. tulajdonosa korábban már kijelentette, hogy minden egyes járat gazdaságosságát meg fogják vizsgálni. Az orosz üzletember szerint azonban a járatok számának csökkentése eddig nem merült fel.

Kérdéses persze, tartható lesz-e ez az álláspont, ha járatok tömegeiről derül ki, hogy a jelenlegi feltételek mellett nem működtethetők nyereségesen.

Lloyd Paxton ezzel együtt úgy véli, hogy - az amúgy meglehetősen erőltetett hangzású - reMA(LÉV)ke program egészen új megközelítés a Malév gyakorlatában, mivel "először a célt határozzák meg, és ahhoz rendelik az eszközöket". Arra a jelek szerint még néhány hetet várni kell, hogy megtudjuk, mit jelent majd mindez a gyakorlatban.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!