A kínai hátterű társaság a Sia-Port Kft. "nemzetközi, interkontinentális, légi-szállítási fókuszú repülőteret" kíván építeni 600 hektáron a Vas megyei Vát és Porpác községek határában. Miután az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény ilyen létesítményt csak Szombathelyen engedélyez, ezért a törvény módosítása a parlament elé került.
A beruházás értéke 455 millió euró, viszont az itt foglalkoztatottak száma eltérően szerepel a rendelet-tervezet indoklásának két pontján. Az első szám 2.470 fő, míg a részletezésnél már csak közel 2 ezer fő szerepel. Ez utóbbi szerint a repülőtér közvetlen üzemeltetését 300-an végzik. A repülőtéren lévő logisztikai park és a szerviz-központ 600-600 embernek ad munkát. Az őrző-védők, takarítók és egyéb kiszolgálók száma pedig szintén 300 fő.
A légi úton érkezett áruk zöme kamionokkal kerülne tovább a dél-német és az észak-olasz iparvidékre. A jelenlegi kamionforgalom 5 százalékkal növekszik a beruházás elkészülte után. Ezért is kell a beruházónak elkerülő utat építenie Porpác és Bögöt tehermentesítésére. A beruházás része a vasút bevezetése a repülőtérre, mivel a nagyobb mennyiségű áruk szállítása vasúton történik majd.
A kormányrendelet indoklása megemlíti azt is, hogy a repülőteret már most gyorsforgalmi út köti össze Szombathellyel. Így a városban egy 8 ezer főt foglalkoztató high-tech és logisztikai ipari park felépítése várható. Ez lehet a beruházás másodlagos hatása.
Egy 2006-ban hozott törvény teszi lehetővé azt, hogy a kormány rendeletben a hatósági ügyintézés szempontjából kiemeltté nyilvánítson beruházásokat. Erre kerül sor most is, az eddigi gyakorlatnak megfelelően a kormány egy szinttel "feljebb tolja" az engedélyező hatóságokat. Így például az építésügyi hatósági engedélyt első fokon nem a települési önkormányzat, hanem a Nyugat-Dunántúli Regionális Államigazgatási Hivatal adja ki. Másodfokon pedig az építésügyért felelős - ez idő szerint a nemzeti fejlesztési és gazdasági - miniszter jár el.
MTI/Menedzsment Fórum