A magyar kormány nem kapott olyan jelzést a német kabinettől, hogy az Opel Magna általi átvétele hátrányosan érintheti a szentgotthárdi gyárat, azaz sem a leépítés, sem a bezárás nem került szóba, mondta el az mfor.hu-nak Mester Zoltán.
Egyelőre kivár a magyar kormány
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) szakállamtitkára hozzátette: a tárca folyamatos kapcsolatban áll a német kormánnyal, amely kéthetente Berlinben tájékoztatja az Opel-egységekkel rendelkező államokat, hazánkon kívül Ausztriát, Belgiumot, Angliát, Lengyelországot és Spanyolországot a német autógyár eladásával kapcsolatos legfrissebb fejleményekről.
Azon kérdésünkre, elvár-e a német kormány a szentgotthárdi gyár megmaradása fejében bármifajta támogatást a magyar fél részéről, a szakállamtitkár annyit válaszolt: a kormány "a részletes tájékozódást követően alakítja ki álláspontját". Megjegyezte, hogy eddig egyetlen európai állam sem kötelezte el magát hasonló lépésre.
Az mindenesetre tény, hogy Angela Merkelék már eddig is komoly összegeket költöttek az Opel megmentésére, és sajtóhírek szerint a tárgyalásokon jelezték az Opel-egységekkel rendelkező államok felé: megtartásuk érdekében nekik is a zsebükbe kell majd nyúlniuk.
A német Spiegel úgy tudja, összesen 4,5 milliárd eurós állami mentőövet dobnának az autógyártónak, és ezt az összeget osztanák el az érintett államok között – azaz elvileg nem kizárt, hogy Magyarországot is a kasszához kérik majd.
10 ezres leépítésen kell "osztozkodni"
A jelenleg is folyó alku tétje gyakorlatilag az, hogy mely országok húzzák majd a rövidebbet a cég szanálása során. Az ugyanis már biztos, hogy az Opel új tulajdonosa, a Magna 10 500 főtől kíván megválni Európában – ezt Siegfried Wolf, az osztrák-kanadai autóalkatrész-gyártó egyik vezetője is megerősítette hétfőn Frankfurtban.
Jelenleg a belgák szénája áll a legrosszabbul, ugyanis az európai egységek közül egyedül az Opel Astrákat gyártó antwerpeni üzemet kívánják bezárni (ezt a modellt a jövőben többek között Oroszországban gyártanák - a szerk.), ezzel több mint 2500 dolgozó kerül utcára. Németországban 4000 dolgozótól válnának meg a jelenlegi 25 ezerből, cserébe azonban mind a négy ottani gyártóüzem (Rüsselsheim, Bochum, Eisenach, Kaiserslautern) megmaradna.
Sajtóhírek szerint a spanyol üzemekből 1700 embert küldenének el, és az angliai Lutonban található egységet is megnyirbálnák, a leépítések fennmaradó részén pedig a többi európai üzem osztozik majd – az egyelőre kérdéses, milyen mértékben.
Sok a felesleges kapacitás
Az elbocsátások szükségességét egyébként még Klaus Franz, az Opel üzemi tanácsának a vezetője is elismerte a Deutschlandfunknak adott szerdai interjújában. Szerinte az autógyártó cég jelenleg a szükségesnél harminc százalékkal több kapacitással rendelkezik, ami a versenyképesség szempontjából kifejezetten hátrányos.
Mindez persze nem hatja meg a spanyolokat és a belgákat, akik azzal fenyegették meg a német kormányt, hogy panaszt emelnek az Európai Bizottságnál a németországi Opel-gyáraknak tervezett állami segítség miatt. Az ibériai állam egyúttal világossá tette, hogy a jelenlegi állás szerint nem kíván hozzájárulni a szanálással kapcsolatos pénzügyi terhekhez.
Megúszhatja Szentgotthárd
Mester Zoltán mindenesetre bízik abban, hogy a leépítésekről nem politikai, hanem üzleti döntés születik majd. A szakállamtitkár úgy véli, a szentgotthárdi egységnek ebből a szempontból nincs mitől félnie, hiszen a csoport egyik leghatékonyabb európai üzemének számít.
Szintén optimista Nagy Viktor, a Concorde iparági elemzője. Szerinte bár kisebb leépítésekre a magyar üzemben is sor kerülhet, a léte nem forog veszélyben.
"Ennek oka, hogy a szentgotthárdi motorgyár modern technológiával rendelkezik, fontos gyártást folytat, már több százmillió dollárt költött rá a tulajdonos, és Magyarországon olcsóbb a munkaerő Nyugat-Európához képest. A leépítések inkább az autógyártással, -összeszereléssel foglalkozó egységeket érintik majd komolyabban" - magyarázta az mfor.hu-nak a szakember. Sőt, Mester Zoltánhoz hasonlóan reális esélyt lát arra, hogy a magyar egységet bővítik – erre már akár jövőre is sor kerülhet.
Mint ismert, német lapok már júniusban megszellőztették, hogy a Magna Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítené át a motorgyártást a rüsselsheimi és a bochumi gyárból. Ennek nyomán Németországban 3600 munkahely szűnne meg a termelésben, ami nagyjából összhangban van a most napvilágra látott leépítési tervekkel – az egyelőre kérdés, hogy valóban profitál-e majd ebből a szentgotthárdi egység.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum