2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kína növekvő energiaigénye, illetve a vártnál gyengébb európai földgázkereslet újabb akadályokat jelenthet a két gigantikus földgázprojekt, a Nabucco és a Déli Áramlat útjában - vélik elemzők.

Rámutattak: komoly kockázata van annak, hogy a gyorsan fejlődő Kína felszívja mindazt a földgázt, amit a közép-ázsiai lelőhelyekről Európának szántak. Ennek egyik megnyilvánulása lehet, hogy decemberben el is készült az első, határokon átnyúló közép-ázsiai vezeték Türkmenisztán és Kína között, amelyen Oroszországot elkerülve 2013-tól évi 40 milliárd köbméter földgázt fognak szállítani.

Az elemzők úgy látják, hogy az európai kereslet megcsappanása miatt a Nabuccóra 2020-ig nem is lenne szükség - a jelenlegi tervek 2014-es indulásról szólnak -, ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy ha az európaiak túl sokáig várnak, akkor Kína "elviheti az orruk elől" az összes azerbajdzsáni és türkmenisztáni földgázt.

Ugyanakkor az Európai Bizottság energiaügyekben illetékes tagja nem tart a kínai versenytől: Günther Oettinger szerint a Kaspi-tenger térségében van elegendő  földgáz mindenki számára - beleértve Kínát is. A Nabuccónak 31 milliárd köbméter gázra van szüksége évente, ami csak töredéke a térségben meglévő készleteknek. "Ha az ott található összes földgáz a Nabuccóba táplálnák be, akkor 5 ezer évig biztosítva lenne a vezeték ellátása" - jelentette ki a biztos.

A Déli Áramlattal kissé más a helyzet, mert itt elsősorban politikai szempontok játszanak szerepet: Moszkva eredetileg azért határozta el a vezeték építését, hogy az örökös elszámolási viták miatt Ukrajnát mellőzve szállítson földgázt Európába, ám a legutóbbi választások óta Kijev és Moszkva közelebb került egymáshoz. Anyagilag pedig nem is biztos, hogy annyira megéri a 20 milliárd eurós beruházás a Gazpromnak, amikor egyes számítások szerint az új vezeték 5,5 milliárd euró többletbevételt hozna számára.

Kína energiaimportjának növekedése pedig abból a szempontból érdekes, hogy Moszkva egy kicsit még mindig úgy tekint a többségükben muszlim közép-ázsiai országokra, mint fontos befolyási övezetre, s e tekintetben a kínai-közép-ázsiai gázvezeték kihívást jelenthet a számára.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!