2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kína növekvő energiaigénye, illetve a vártnál gyengébb európai földgázkereslet újabb akadályokat jelenthet a két gigantikus földgázprojekt, a Nabucco és a Déli Áramlat útjában - vélik elemzők.

Rámutattak: komoly kockázata van annak, hogy a gyorsan fejlődő Kína felszívja mindazt a földgázt, amit a közép-ázsiai lelőhelyekről Európának szántak. Ennek egyik megnyilvánulása lehet, hogy decemberben el is készült az első, határokon átnyúló közép-ázsiai vezeték Türkmenisztán és Kína között, amelyen Oroszországot elkerülve 2013-tól évi 40 milliárd köbméter földgázt fognak szállítani.

Az elemzők úgy látják, hogy az európai kereslet megcsappanása miatt a Nabuccóra 2020-ig nem is lenne szükség - a jelenlegi tervek 2014-es indulásról szólnak -, ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy ha az európaiak túl sokáig várnak, akkor Kína "elviheti az orruk elől" az összes azerbajdzsáni és türkmenisztáni földgázt.

Ugyanakkor az Európai Bizottság energiaügyekben illetékes tagja nem tart a kínai versenytől: Günther Oettinger szerint a Kaspi-tenger térségében van elegendő  földgáz mindenki számára - beleértve Kínát is. A Nabuccónak 31 milliárd köbméter gázra van szüksége évente, ami csak töredéke a térségben meglévő készleteknek. "Ha az ott található összes földgáz a Nabuccóba táplálnák be, akkor 5 ezer évig biztosítva lenne a vezeték ellátása" - jelentette ki a biztos.

A Déli Áramlattal kissé más a helyzet, mert itt elsősorban politikai szempontok játszanak szerepet: Moszkva eredetileg azért határozta el a vezeték építését, hogy az örökös elszámolási viták miatt Ukrajnát mellőzve szállítson földgázt Európába, ám a legutóbbi választások óta Kijev és Moszkva közelebb került egymáshoz. Anyagilag pedig nem is biztos, hogy annyira megéri a 20 milliárd eurós beruházás a Gazpromnak, amikor egyes számítások szerint az új vezeték 5,5 milliárd euró többletbevételt hozna számára.

Kína energiaimportjának növekedése pedig abból a szempontból érdekes, hogy Moszkva egy kicsit még mindig úgy tekint a többségükben muszlim közép-ázsiai országokra, mint fontos befolyási övezetre, s e tekintetben a kínai-közép-ázsiai gázvezeték kihívást jelenthet a számára.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!