A Superbrands nevű kezdeményezés a Brand Council nevű független szervezettől származik, mely 1995-ben jött létre Nagy-Britániában, és mára világszerte több mint ötven országban működik.
Célja egyfajta tisztelgés a márkák, és azok létrehozói előtt. A Superbrands Program keretén belül a Tanács országonként létrehozott egy szakmai bizottságot, mely az adott országbeli márkák értékelésére szolgál.
A „szupermárkák” kiválasztásának módszertana
A magyarországi szupermárkák kiválasztásának alapja a Magyar Szabadalmi Hivatal PIPACS adatbázisa, amelyben csaknem 44 000 védjegybejegyzés található. A marketing szakma, a média és a tudományos élet vezető képviselőiből álló szakértői bizottság ennek az adatbázisnak a frissített változatából választja ki a 2007-es év magyar Superbrandjeit.
A GfK Csoport úgynevezett Brand Potential Index (BPI) mutatószámának számítási modelljét használja fel a márkák megítélésének vizsgálatára. Az index megmutatja a márkák relatívvonzerejét, képet ad a márkapozícionálás sikerességéről, azaz arról, hogy a fogyasztók hogyan látják a márkákat.
A mérés alapja ebben az esetben egy tíz állítást tartalmazó kérdőív, melyen a márkák vonzerejét három dimenzió mentén mérik: racionális értékek, emocionális értékek, cselekvésorientált értékek. Összesen ezer interjú alapján mutatnak eredményt.
Míg az elmúlt években a program zárásaként könyvben jelentették meg a díjazott márkákat, idén a fogyasztói kör tájékoztatása is cél volt, így egy százoldalas kiadványból olvashattuk a győztes brandek történetéről.
2006-ban a Szuperbrands választást szervező PrintXBudavár Zrt. „Coolbrands” néven egy hasonló, alternatív márkaversenyt hozott létre, melyet jövőre egy nagyszabású rendezvény keretében kíván kommunikálni.
Menedzsment Fórum