6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Figyelmeztetést adott ki a luxemburgi székhelyű RTL-csoport, miszerint a reklámadó jelentősen csökkenteni majd az eredményüket. Pedig a vállalat a valós adónál kisebb összeggel számolt, az ugyanis az általuk becsültnél sokkal súlyosabb fizetési kötelezettséget ró majd rájuk.

Nem véletlenül nevezte a múlt héten napvilágot látott módosító indítványt lex RTL-nek a tévétársaság közleménye. Ha elvonatkoztatunk a tévécsatorna vagy a kormány iránti szimpátiánktól, és csak a törvény által meghatározott adófizetési kötelezettséget nézzük, akkor már az eredeti törvényben foglalt összeg alapján is jogosnak tűnhet az a vélemény, hogy a reklámadóval az "RTL-t akarja a kormány levadászni”. A június 11-én elfogadott törvény alapján úgy tűnt, hogy a benyújtó L. Simon László által becsült 7-8 milliárd forintból 4,6 milliárdot fizethet meg az RTL Klub, pontosabban a mögötte álló Magyar RTL Zrt. (A közérthetőség kedvéért az írásunkban a vállalatot és a csatornát szinonimaként használjuk.)

A magyar vállalat anyacége, a luxemburgi RTL-csoport (RTL Group) is még ezzel számolt a hétfőn megjelent közleményében. A romló eredményre figyelmeztető anyag (profitwarning) szerint a 2013-ban 100 millió euró árbevételt, és 15 millió euró EBITDA-t elérő vállalat (szerk.: a számokat forintban a lenti táblázat tartalmazza) reklámadó címén 15 millió eurót kell, hogy befizessen a magyar költségvetésbe. Mindez pedig a társ-vezérigazgatók, Anke Schäferkordt és Guillaume de Posch szerint működési veszteséget okoz a magyar leányvállalatnál, ez pedig a csoportszintű eredményt is visszafogja.

Az RTL-csoport közleménye megismétli a hazai vállalat korábbi érvelését, mely szerint a magyar kormány lépése veszélyezteti a sajtószabadságot, és az adó őket sújtja leginkább. Ez utóbbi, ahogy fent jeleztük mindenképpen igaz, hiszen az adókulcs sávosan van meghatározva, ráadásul igen progresszív módon.

Az adó alapja az árbevétel, míg az adó mértéke:

  • 500 millió forintig 0 százalék
  • 500 millió és 5 milliárd között 1 százalék
  • 5-10 milliárd között 10 százalék
  • 10-15 milliárd között 20 százalék
  • 15-20 milliárd között 30 százalék
  • 20 milliárd felett 40 százalék.

Mennyi lesz az annyi?

A reklámadó múlt héten elfogadott módosításakor az RTL Klubot kivették azon vállalkozások köréből, amelyek az elhatárolt veszteség 50 százalékával csökkenteni tudják az adóalapjukat. Szintén a társaságot hátrányosan érintő döntés volt, hogy a sales-house-okat is figyelembe kell venni az adó számítása során. Mint arra az mfor.hu kérdésére a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértői elmondták, a törvény az egy tulajdonosi körhöz tartozó vállalkozásokat konszolidálja, hiszen a már elfogadott reklámadó-törvény 6. §-a a társasági adóról szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásoknak minősülő adóalanyok adóját úgy rendeli megállapítani, hogy azok adóalapját elsőként össze kell adni, majd az ennek megfelelő adómértékkel meg kell határozni a csoportszinten fizetendő reklámadót, végül mindezt árbevétel-arányosan kell szétosztani az egyes adóalany csoporttagok között.

Értelmezésünk szerint, mivel mind az RTL Klub, mind a kábeltévék a luxemburgi anyacég tulajdonában vannak, ezért a számaik esetében az ügyvédi iroda által leírt módon kell az adót kalkulálni. Mindezeknek megfelelően az mfor.hu kiszámolta, hogy a fenti elvet követve a konszolidált eredmények alapján milyen adóteher sújtja az RTL magyar leányait. Ennek során az RTL Klub, a kábelcsatornákat (Cool, F+, RTL II, stb.) a kezében tartó RTL Kábeltelevízió Kft., illetve a csoport sales house-át, az R-Time számait vettük alapul.A számításunk ugyan vélhetőleg nem pontos, mivel a vállalatok eredményösszetételét nem ismerjük.

A törvény szerint az egyes csoporttagok reklámadó-alapjának meghatározásakor csak az adóköteles (reklámozási) tevékenységből származó árbevételt lehet figyelembe venni. Bár elképzelhető, hogy az RTL Klubnak más típusú bevételei is vannak (kereskedelmi, távközlési, gyártási), mivel a csatorna, illetve az RTL-csoport közleményében is úgy tekintették, hogy a teljes árbevételre vetítették az adót, így mi is ezzel számoltunk. Ennél is problémásabb számunkra az adóalap meghatározása az RTL Kábeltelevízó Kft. esetében, itt ugyanis köztudott, hogy a reklámbevételek mellett a kábelszolgáltatóktól érkező bevételek is vannak, amelyek viszont nem tartoznak a reklámadó esetében az adóalapba, ennek mértékét azonban nem ismerjük. Ugyan tudjuk, hogy a számításunk pontatlan lesz, az egyszerűség kedvéért, ebbenaz esetben is a teljes árbevétellel számoltunk.

Végül az R-Time kapcsán szintén meg kell jegyezni, hogy a törvény alapján elvileg nem tartozik a reklámadó hatálya alá a vállalkozás árbevétele. Az adóalapot viszont növelni kell a "sales house"-nál megjelenő "árréssel". Az R-Time esetében szintén nem ismert a vállalkozás árbevételének összetétele. De míg korábban egy "általános" sales house-nak lehetett tekinteni, hiszen több tulajdonos csatornáinak reklámidejét árulták. Jelenleg viszont az IKO Média 2011 megvásárlásával (amely később az RTL Kábeltelevízió Kft. nevet vette fel) a Magyar RTL Zrt, illetve annak tulajdonosa, az RTL-csoport rendelkezik benne meghatározó részesedéssel, a "külsős" partnerek értékesítése valószínűleg kisebb súlyú lehet a saját csatornák felületeiből származó bevételek mellett. Bár csak becsülni tudjuk, de az R-Time bevételeinek 20 százalékát tekintettük a reklámadóba tartozó árrésnek.

Az eredmények összeadása miatt a legmagasabb 40 százalékos adókulcs alá tartozik az árbevétel fele, ez pedig azzal jár, hogy a vállalkozások mindegyike az eredetileg becsültnél jóval magasabb összeget fizethet. Számszerűsítve az RTL magyar cégei közel 9 milliárd forintos összeggel járulhatnak hozzá a költségvetés bevételeihez, amelyből az RTL Klub számításaink szerint 6 milliárdot fizethet. (Ahogy fent jeleztük, ennél lehet, hogy kisebb adó terheli a vállalkozást, de jó esély van rá, hogy a csatorna által számított 4,6 milliárdnál viszont nagyobb.)

Mindezt figyelembe véve, különösen érdekes lehet a múlt héten megjelent írásunk, amelyben azt találgattuk, hogy egy esetleges külföldre költözés mennyiben oldja meg az RTL Klub problémáit. Más kérdés, hogy a törvényben foglalt, a társaságok eredményeire vonatkozó konszolidáció akár hazai médiavállalkozásokat is érinthet, ami a lobbierejüket tekintve akár további törvénymódosítást is előrevetíthet.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!