4p

A magyar cégek is kezdik felismerni, milyen sokat számít a vállalat jó hírneve, legtöbbjük azonban nincsen tisztában azzal, mennyit tehet ezért. Ennek egyik fontos tényezője a munkavállalókkal való bánásmód, hiszen az elégedett alkalmazott mindent megtesz azért, hogy munkahelyét népszerűsítse. Mfor.hu tudósítás.

A munkavállaló mint hírnévhordozó (Mfor-montázs)

A legnagyobb különbség a japán és a magyar munkavállalók között, hogy míg előbbieknek rendkívül fontos, hogy a lehető legjobb színben tüntessék fel azt a céget, ahol dolgoznak, a magyar alkalmazottak a legritkább esetben hozzák szóba informális beszélgetések alkalmával munkahelyüket, s akkor is inkább negatív színben tüntetik fel, derült ki a budapesti I. Országos Hírnévmenedzsment Konferencián csütörtökön.

Nagy Dénes, a japán Cukuba egyetem volt tanára szerint fontos lenne, hogy a magyarországi cégvezetők is tegyenek azért: a munkatársak a cég hírnevének hordozói legyenek. Így el lehetne érni, hogy a japánokhoz hasonlóan mi is büszkén mutogassuk fűnek-fának a névjegyünket.

Az ázsiai országban egyébként akkora cégkultusz van, hogy már a repülőtereken névjegy-automatákba botlunk. Gondoljunk csak bele, hány japán tudóst vagy művészt tudnánk felsorolni, és ezzel szemben hány japán céget ismerünk.

A jó hírnevű cégek könnyebben megtartják a tehetségeket

Bár egy vállalat hírnevét leginkább a vezérigazgató és a vezetés reputációja határozza meg, a Hill and Knowlton felmérése szerint a munkatársak motivációja is rendkívül fontos összetevő e tekintetben. A humántőke értéke rendkívüli módon megnőtt az utóbbi években, ezért a vállalatoknak elsődleges fontosságú a top szakemberek megszerzése, hangsúlyozta Hutera Erzsébet, a cég ügyvezető igazgatója.

A munkavállaló egészen máshogy tekint a cég hírnevére, és más tényezőket vesz figyelembe, amikor a vállalatról kialakít egy képet magában, mint például a felhasználók vagy a befektetők. A felhasználók véleményét leginkább a minőség és az ár, a befektetőkét a vezérigazgató és a vezetés minősége alakítja, míg az alkalmazottaknál a bérek és a juttatások állnak az első helyen. Ezeket követik a karrierlehetőségek és a vállalati értékek, míg a vezetés minősége náluk a legutolsó helyen áll.

Egy cég reputációját már csak azért is érdemes hr-aspektusból szemlélni – és ilyen szempontból nagy kihívás előtt állnak a humánerőforrás-menedzserek -, mert egy másik kutatás szerint a hírnév haszna leginkább abban rejlik, hogy a cégvezetők megtartsák a munkavállalalót és újat találjanak. Hasznosság szempontjából csak ezután következnek a többleteladások, illetve a stratégiai kapcsolatrendszer létrehozása.

Nálunk még kevés cég ismerte fel a munkahelyi környezet jelentőségét

A vállalati hírnév a cég piaci értékének 63 százalékát adhatja – véli Szűcs Ervin, a Weber Shandwick ügyvezető igazgatója. Az üzleti kockázatok közül pedig a hírnévkockázat áll az első helyen az Economist Intelligence Unit 2005-ös felmérése szerint, ugyanakkor fontos kiemelni a humántőke-kockázatot is. A kettő össze is függhet egymással: a Wal-Mart amerikai áruházláncnak például jelentősen megtépázta a renoméját, amikor nyilvánosságra került, hogy nem bánik megfelelően az alkalmazottaival.

Hazánkban is kezdenek látszódni azok a törekvések, hogy a vállalatok fontosnak tartják a munkavállalóknak szánt üzeneteket, és kezdik felismerni, milyen fontos a tehetségek elismerése. Ezt mutatják például a különböző legjobb munkahely versenyek, amelyeken egyre több cég indul. Egy vállalatnak azonban ki kell terjesztenie belső kommunikációját a potenciális dolgozók, a nyugdíjasaik és a szakszervezetek felé is.

A megfelelő munkahelyi környezet kialakítása érdekében törekedni kell arra, hogy a legkiválóbb szakembereket szerezzék meg a cégek. Miután a feladatokhoz kialakították a kívánatos csapatösszetételt, már csak arra kell figyelni, hogy a tehetségeket meg is tartsák, amit egyebek között igazságos teljesítményértékeléssel, tréningprogramok szervezésével tudnak elérni.

Sajnos úgy tűnik, hogy hazánkban még szeretnek ezen takarékoskodni a vállalatvezetők, pedig érdemes erre odafigyelni: jelentősen csökkenthető ezáltal a fluktuáció is.

Kovács Zita


Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!