Nálunk is terjed az internetes kereskedelem. Összességében, százból 78 magyar internetező vett már valamit a világhálón. Európában a net használóinak 85 százaléka tekinthető online vásárlónak. Ugyanakkor a magyarok internetes vásárlási szokásai különböznek a többi országétól. Amíg hazánkban a megkérdezettek 66 százaléka gondolja, hogy vesz valamit a következő hat hónap során, addig a világátlag jóval nagyobb, 82 százalék. Globálisan a könyv vezet 44 százalékos említéssel, a ruházati cikk (36), repülőjegy (32), szórakoztató elektronikai eszköz (27), utazás és szállásfoglalás (26) előtt.
Ami a magyar rangsort illeti, a legtöbben könyvet (40 százalék), utazást vagy szállást, továbbá rendezvényre szóló belépőjegyet, (19-19), szórakoztató elektronikát (16), repülőjegyet, valamint ruházati cikket (15-15) kívánnak beszerezni.
Az internetes vásárlás a kényelem mellett nyújtja azt az előnyt is, hogy a neten tájékozódni lehet az egyes termékekről. Magyarországon a megkérdezettek kiemelkedően magas aránya, 39 százaléka támaszkodik a gyártó vagy szolgáltató cégek honlapjain elérhető információkra. Az európai átlag 22 százalék.
Más országokban a válaszadók átlag 14, nálunk 26 százaléka használ kereső portált, valamilyen termékről vagy szolgáltatásról való tájékozódás céljából. Magyarországon szintén fontos forrás „szakértők vagy más vásárlók neten található véleménye különböző árucikkekről” (25 százalék számára), tovább webes vitafórumok (14), tévé (10), stb.
Vásárlás előtt a legtöbb magyar internetező a hálóról szerez be információkat szórakoztató elektronikai cikkekről (50 százalék), autóról (41), telekommunikációs szolgáltatásokról (35) és szoftverről (30). Családtagjainak ajánlásában bízik online vételi döntése előtt a megkérdezett magyarok 65 százaléka, barátai tanácsában pedig 50. Utánuk következnek a web lehetőségei.
Világszerte az online értékesítésre szakosodott cégektől rendelték a legtöbbet, (a válaszadók jó egyharmada). Viszont Magyarországon nagyjából ugyanekkora arányban inkább olyan cég web kínálatából vásároltak, amely valóságos, téglából és malterből épített üzletet is működtet. Minden hatodik magyar vásárló rendelt a hálón olyan cégtől, amely ugyanakkor katalógusból vagy telefonon is értékesít. Kizárólag online értékesítésre szakosodott web áruházból a magyar megkérdezettek mindössze tizenhárom százaléka rendelt gyakran. Arányuk ugyanannyi, mint azoké, akik több különböző net portálon kínált hasonló termékekből vagy szolgáltatásokból választottak.
Menedzsment Fórum