5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az biztos, hogy lesz jövője a sávolyi pályának, többféle megoldási lehetőség is kínálkozik erre - nyilatkozta Kovács Bence János, a Grupo Milton elnöke az MTI-nek pénteken, leszögezve azt is, hogy pereket indítanak a meghiúsult Magyar Fejlesztési Bank-i (MFB) hitel miatt.

Kovács Bence János, a beruházás előkészítésében résztvevő, valamint az ott elköltött önerő egy részét biztosító Gropo Milton elnöke - amely cég nem tulajdonosa a hitelt felvenni szándékozó projektcégnek, a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. -nek - a Balatonring befektetőinek álláspontjáról azt mondta: jelentős összegeket fektettek a beruházás megvalósításába, amit folytatni kívánnak. A jövő héten Magyarországra utaznak a befektetők, valamint a verseny jogtulajdonos Dorna képviselői, hogy egyeztessenek a pálya jövőjéről. Pillanatnyilag többféle megoldás is kínálkozik. A befektetők szándéka szerint jövőre megépülhet a motoros versenypálya - tette hozzá.

Közlése szerint mindenképpen indítanak pereket a befektetők a hitel, így a pályai idei elkészülésének meghiúsulása miatt, de hogy pontosan kik ellen és milyen jogcímen, arról a jövő héten adnak tájékoztatást.

A befektetők egyebek közt a kormánygarancia után kiadott, visszavonhatatlannak tartott MFB hitelígérvény miatt kívánnak perelni, amelynek álláspontjuk szerint szerepe voltabban, hogy milliárdokat fordítottak a sávolyi beruházás előkészítésére. Szándékos károkozás, jó hírnév megsértése és rágalmazás miatt kívánnak pereket indítani az érintettek az álláspontjuk szerint tudatos, a projekt ellehetetlenítését szolgáló dezinformációk miatt.

A befektetést ismerő, magát megnevezni nem kívánó informátor azt mondta: a sávolyi MotoGP-pálya megépítése a Dorna döntésétől függ, hiszen a versenyeztetési jog elnyerése nélkül nincs értelme a beruházás megvalósításának. A Dorna viszont még nem döntött: pillanatnyilag értetlenül áll a magyar kormány döntése előtt, amely miatt nem kaphatott MFB hitelt a sávolyi beruházás.

A versenyjog tulajdonosát kínosan érintheti, hogy immár másodszor kellett módosítania a versenynaptárát a magyar beruházás fiaskója miatt. Kérdés, hogy vállal-e újabb kockázatot, mikor más országok sorba állnak a versenyeztetési jog elnyeréséért. Ha nem, az érzékenyen érintheti a spanyol befektetők mellett Sávoly térségét, a balatoni üdülőrégiót, és Magyarország nemzetközi megítélését is - tette hozzá.

A Somogy megyei sávolyi beruházás helyzete múlt pénteken vált kilátástalanná, miután a MFB és az annak tulajdonosi jogait gyakorló Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium úgy döntött, nem köt szerződést a beruházóval. Annak ellenére döntöttek így az érintettek, hogy az elmúlt hetekben jelentősen szigorították a hitelfelvétel feltételeit, nagyobb biztosítékot szerezve az állami érdekeknek, és ezt elfogadták a befektetők, valamint a Dorna is.

Az MFB azzal indokolta a döntést, hogy a beruházótól nem kaptak megnyugtató javaslatokat a kockázatok kezelésére. Az állami tulajdonban lévő bank egy tavaly októberi kormányhatározat szerint 15,3 milliárd forint összegű hitelt nyújtott volna utófinanszírozással, 80 százalékos állami kezesség mellett a Balatonring megépítéséhez. A Magyar Turizmus Zrt. 10 év alatt mintegy 20 milliárd forintot fizetett volna a verseny rendezési jogáért és az ahhoz kapcsolódó ország-marketing lehetőségekért.

A befektető spanyol konzorcium 2008 nyarán jelentette be, hogy csaknem 90 millió euróért - felerészt hitelből, felerészt önerőből - felépít egy 4232 méter hosszú versenypályát Sávolyon, és 2009 őszén megrendeznék az első magyar gyorsaságimotoros-világbajnoki futamot. A ring építése azonban csúszott, mert nem tudtak időben hitelt szerezni, majd a válság is közbeszólt. A tervek némileg módosultak, és a pálya premierjét 2009 őszéről 2010 szeptemberére halasztották.

Az egy éves csúszás még nem okozott gondot, mert sikerült a MotoGP futamok licence-jogaival rendelkező Dornával átütemezni a versenyeket, sőt, a Dorna a magyar állam kérésére egyedi kedvezményeként 5 év helyett 10 évre szóló megállapodásra is vállalkozott a magyarokkal.

A beruházó tavaly nyáron saját forrásból kezdte el az építkezést, hogy az idei, a versenynaptárba is bekerült, majd most csütörtökön törölt futamra elkészülhessen a pálya. Az októberben megszületett kormánygarancia után abban bízva folytak az előkészületek, köztük Sávoly csatornahálózatának kiépítése, hogy az MFB időközben jóváhagyja a szükséges hitel folyósítását a beruházás befejezéséhez.

Az MFB azt követően lépett vissza a hitel folyósításától, hogy a sajtóban olyan hírek jelentek meg, amelyek szerint a Pénzügyminisztérium nem támogatta a beruházás állami támogatását, civil szervezetek és a Lehet Más a Politika nevű párt kifogásokat fogalmaztak meg az egész beruházással, illetve az állami támogatás uniós szabályokkal összeegyeztethető voltával kapcsolatban. A vita során a miniszterelnök azt kérte a gazdasági minisztertől, hogy az MFB tegye közzé a KPMG tanulmányát, amelyet a hitelfelvétellel kapcsolatban az MFB számára készített a vállalkozásról. Ezt végül is az SMF Kft. tette meg. A tanulmány megállapításai szerint a beruházás megvalósítható, de számos kockázatra is felhívta a figyelmet.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!