Építés, útjavítás, hulladékkezelés
Az mfor.hu számításai szerint egyénileg vagy valamilyen konzorcium tagjaként idén eddig 48,5 milliárd forintnyi közbeszerzésen hirdették ki nyertesként a Közgép Zrt.-t. Persze azt rögtön hozzá kell tenni, hogy ez az összeg nem teljes egészében a vállalat kasszájába folyt be, hiszen mint látni fogjuk, az esetek többségében más társaságokkal álltak össze konzorciumba. Az viszont mindenképp említésre méltó, hogy a Közgép és társai által megnyert tenderek egy része úgynevezett hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás volt, sok esetben pedig összesen egy ajánlat érkezett, amivel meg is nyerték a kiírást.
A Közbeszerzési Értesítő 2012-es számait vizsgálva az látszik, hogy a legtöbb esetben a Magyar Közút Zrt. hozta ki nyertesként a Közgép által vezetett konzorciumot, különböző formákban összesen 23 útfelújítási tenderen nyert olyan pályázó, melynek tagja volt a Közép is. Az viszont meglepő, hogy a cég kizárólag dunántúli útfelújítási pályázatokon indult, az ország keleti felén egyelőre nem aktivizálta magát hasonló tendereken, ott a Colas Zrt. és a HE-DO Kft. konzorciuma nyert több esetben.
Ezeken az útfelújítási pályázatokon a Közgép leggyakrabban a KMES konzorcium tagjaként vett részt a Magyar Aszfalt Kft-vel, az EuroAszfalt Kft-vel és a Swietelsky Magyarország Kft-vel közösen. Ugyanennek a négy vállalkozásnak van egy másik hasonló konzorciuma is, a Közép-Nyugat ROP 2013. Konzorcium, mely szintén több hasonló tenderen győzött már 2012-ben. A Magyar Közút tenderein idén a Közgép konzorciumai eddig összesen 11,5 milliárd forint értékben nyertek el pályázatokat.
A legjelentősebb összeget a Szamos-Kraszna közti árvízcsökkentő tározó kivitelezéséért kapja a Közgép, ez 11,3 milliárd forintos pályázat volt, míg a második legjelentősebb tétel a Mecsek-Dráva Önkormányzati Társulás számára szilárd hulladékgazdálkodási rendszerek fejlesztése, melyért 9,35 milliárd forintot zsebelt be a konzorcium, melynek a Közgép is tagja volt. Útépítés terén a legnagyobb megrendelés a 86. számú főút Szombathely-Vát szakaszának megépítése volt idén, ott a bő 9 kilométeres szakaszért kicsivel több mint 7 milliárdot kapott a Közgép és társa.
A fenti adatokból az látszik, hogy a Közgép sikere más cégekre is jótékony hatással volt, hiszen többször társult a vállalat például a Magyar Aszfalt Kft-vel, a Swietelsky Magyarország Kft-vel vagy például az EuroAszfalt Kft-vel.
A legfrissebb Közgép-győzelemről szóló hirdetmény pénteken jelent meg, eszerint a cég önállóan nyerte el a MÁV három részes tenderének két részterületét, így összesen 715 millió forint értékben újíthat fel vasúti hidakat és acélszerkezeteket.
A cég egyébként idén már végzett hasonló feladatokat a GYSEV megbízásából is, de a Közgép nevéhez kapcsolódik Keszthely történelmi belvárosának rekonstrukciója is, melyre 559 millió forintos szerződést írtak alá.
Jól megy a tulajdonosoknak
A Közgép Zrt. 2011-re vonatkozó nyilvános beszámolójából az derül ki, hogy valóban hazánk egyik legjelentősebb építőipari vállalatáról van szó, hiszen tavaly összesen 75,4 milliárd forintos árbevétele volt a társaságnak a 2010-es 49,9 milliárd után. 2008-ben még mindössze 21,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított a Közgép, vagyis a jelek szerint a kormányváltás egyik nagy nyertese volt a vállalat. A cég anyagjellegű ráfordításai 66,2 milliárd forintot tettek ki, a személyi költségek pedig 4,4 milliárdra rúgtak. A dokumentum szerint 2011-ben az átlagos létszám 517 fő volt a vállalatnál.
A fentiek után a cég üzemi eredménye 3,3 milliárd forintos profitot mutatott, emellett a pénzügyi műveleteken is volt 941,8 millió forintos nyereség. Az adózás előtti eredmény 3,4 milliárdos pluszt mutatott, amiből 204,5 millió forint adót fizetett a vállalat. Emellett a tulajdonosoknak kifizettek 3,2 milliárdos osztalékot a 2010-es 2,1 milliárd után, vagyis két év alatt több mint ötmilliárd forintot vettek ki a cégből.
Beke Károly
mfor.hu