A magyarországi vonalsűrűség - figyelembe véve a vasúti és az autóbusz-hálózatot - messze az uniós átlag fölött van, a járatok kihasználtsága azonban az egyik legrosszabb – mondta a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos A regionalizmus és közösségi közlekedés című kétnapos nemzetközi konferencia nyitóelőadásán.
Ezen a területen tehát jelentős kapacitástöbblet van, amelyet csökkenteni kell, ez azonban nem jelentheti az ellátási kötelezettség megsértését – fogalmazott a kormánybiztos.
Antali Károly elmondta, nem sikerült elérni a szakmailag szükségesnek vélt méretcsökkentést azzal, hogy a személyszállítást egyes vasúti szárnyvonalakon szüneteltetik. Az eredetileg tervezett 59 vonalszakaszt, mintegy 2900 kilométert érintő szűkítés helyett csupán 29 szakaszon 1019 kilométeren fog szünetelni a személyszállítás.
Hozzátette: ez a döntés azonban nem szakmai és nem környezetvédelmi megfontolások alapján született, s a várható megtakarítás is a tervezett 17 milliárd forint helyett 6 milliárd forint lesz.
A szakember fontos feladatnak nevezte a menetdíj-kedvezményrendszer átalakítását, a kedvezmények tételes és a támogatások mértékét is érintő felülvizsgálatát. A helyközi közösségi közlekedés finanszírozásában jelenleg 70 százalékos az állami részvétel. A cél, hogy a személyszállítással foglalkozó cégek bevételük felét ne az államtól kapják - mondta.
Az átlátható helyzet megteremtése érdekében minden szolgáltatónál legkésőbb 2010. február 28-ig be kell vezeti a regisztrációs jegyet, amellyel nyomon követhetők lesznek az ingyenes utazások – közölte Antali Károly.
MTI/Menedzsment Fórum