Az Econet.hu kizárólagos tulajdonában álló Est Media Group (EMG) szakmai befektetőként egy magyar pénzügyi befektető társsal közösen hétfőn kötelező erejű megállapodást (Therm sheet) írt alá a Sanoma Budapesttel, az annak tulajdonát képező "Exit" című programmagazin és az ahhoz kapcsolódó eszközök és vagyoni értékű jogok (lapengedély, védjegyek, exit.hu domain) átruházása, egyes munkavállalók átvétele tárgyában, áll a felvásárlást koordináló anyacég közleményében.
A Term Sheet alapján a vonatkozó átruházási szerződések megkötésére az elkövetkező heteken belül kerül majd sor. A szerződések megkötését, illetve zárását követően az Exit-et az EMG és pénzügyi befektetőtársa által erre a célra létrehozandó közös társaság (projektcége) fogja kiadni. Az exit.hu weboldal átvétele fokozatosan történik majd, míg az exit24.hu weboldal - nem programmagazinhoz kapcsolódó site-ként - a Sanoma Budapest tulajdonában marad.
20 százalékot kap az Est
Az Exitet kiadó új cégben mindössze 20 százaléka lesz az Econethez tartozó Est Mediának, a fennmaradó 80 százalék egy eddig meg nem nevezett pénzügyi befektetőhöz kerül majd. Az EMG gyakorolja majd a menedzsment jogokat, míg a pénzügyi befektető feladata lesz a megvásárláshoz és a működéshez szükséges finanszírozás nyújtása. A konstrukció hátterében két megfontolás is állhat, egyrészt a masszívan veszteséges Econet számára a Sláger Rádió egykori frekvenciájának megszerzése, illetve az új csatorna beindítása és működtetése is komoly pénzügyi forrásokat igényel, ennek kapcsán a napokban közzétett gyorsjelentésük publikálásakor kilátásba helyeztek egy újabb alaptőke emelést. Feltételezhető az is, hogy a kisebbségi tulajdonrész megszerzésével az esetleges GVH engedélyek megszerzése is könnyebb lehet. Igaz országos szinten eddig is az Est csoport volt messze a legnagyobb piaci szereplő az ingyenes programmagazinok körében, ám Budapesten az Exit komoly versenytársnak bizonyult.
Az átvételt követő első évben az Exit kiadásához kapcsolódó szakmai feladatokat díj ellenében, kiszervezés keretében az EMG és érdekeltségei fogják ellátni. Ebben az időszakban az Exit-ben megjelenő hirdetések értékesítését kereskedőházi tevékenysége keretében, jutalék ellenében szintén az EMG fogja végezni. Ezek a feladatok az első évet követően is az EMG-nél maradnak, amennyiben addig megfelelően látja el azokat, áll a cég közleményében.
Megették egymást
A Sanoma Budapest és a Boomerang Reklám Kft. 2004 szeptemberében alapította vegyes vállalatát Sanoma Exit Kommunikációs Kft. néven, annak érdekében, hogy az Exit magazin vetélytársa legyen a Pesti Est című kiadványnak. Majd 2005 végén a Sanoma kivásárolta a kisebbségi tulajdonostársát. Az Exit piaci bevezetése tulajdonképpen jól sikerült, hiszen a korábban egyeduralkodó Est helyzetét megrengette. A két kiadó az elmúlt években többször csörtét vívott a fővárosi piacvezető pozíció elérése érdekében, és az Exit mind példányszámban, mind márkaismertségben méltó vetélytársa lett az Estnek. Részben az Exit piacra lépésének következményeként váltott tulajdonost az Est, a lap bevételei - a korabeli hírek szerint - az erős kiadó háttérrel rendelkező konkurens miatt jelentősen visszaestek, a programmagazin mellett indított vállalkozások kudarca (rádió, taxi) pedig kényszerhelyzetbe hozta az Est alapítóit, melyet 2007-ben szerzett meg az Econet csoport.
Igaz a piaci pletykák alapján az Exit sem váltotta be teljes mértékben a hozzá fűzött reményeket, miután a gyors piacszerzés ellenére is a Sanoma kevés, masszívan veszteséges kiadványai között tartották számon. Így a reklámpiacot is alaposan sújtó gazdasági visszaesés következtében került eladósorba a magazin.
Feltehetően az EMG nem követi el azt a hibát, hogy gyorsan megszünteti az Exit-et, így adva lehetőséget a piac harmadik - bár jóval kisebb - szereplőjének, a Flyerznek, vagy egy új belépőnek a piacszerzésre. 2009 második félévében a Matesz adatai szerint az Exitből hetente átlagosan 81 ezer példány jutott az olvasókhoz, míg a Pesti Estből 100 ezer.