4p

Részben a különadónak, részben pedig a válság miatt visszaeső kiskereskedelmi forgalom miatt veszteséges volt a legtöbb hazánkban működő kereskedelmi lánc 2010-ben. A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. éves beszámolója például 26 milliárdos mínuszt mutat, míg az Auchan 8,5 milliárdot bukott. Kilógott a sorból a CBA, amely jóval alacsonyabb mértékű különadót fizetett, így egymilliárdos profittal zárta az évet. Mfor.hu-háttér.

Rossz évük volt tavaly a magyarországi üzletláncoknak, csak a hazai tulajdonú CBA tudott profitot termelni tulajdonosainak az mfor.hu által vizsgált négy cég közül. A veszteség nem újdonság a vállalatok életében, hiszen a Spar és az Auchan már 2009-ben is buktak, a tavaly bevezetett válságadó csak növelte a mínuszt.

CBA: elméletileg a második legnagyobb

A Nielsen adatai szerint az árbevétel tekintetében a Tesco után a két hazai lánc, a CBA és a Coop következnek. Gyakorlatilag a két hazai cég több kis társaságon keresztül működteti üzleteit, többek között ezért is tudták minimális mértékben megúszni a 2010-ben bevezetett válságadót. Éppen ezért a CBA Kereskedelmi Kft. adatai nem mérvadóak, hiszen a bevétel több társaságra oszlik.

Az anyacégnek a 2010-es beszámolója szerint mindössze 26,9 milliárd forint volt az árbevétele, ami 26,6 milliárdos hazai és 215,3 milliós exportértékesítésből tevődött össze. A társaság adózás előtti eredménye 1,23 milliárd forint volt az egy évvel korábbi 1,47 milliárd forint után, így 214 millió forint társasági adót fizetett be az államkasszába. A mérleg szerinti eredmény 1 milliárd forint lett a 2009-es 1,18 milliárd után.

Hasonló a szervezeti felépítése a Coop-nak is: az anyacég, a CO-OP Hungary Zrt. tavaly mindössze 12,4 milliárd forintos árbevételt ért el 583,5 millió forintos egyéb bevétel mellett. A vállalat adózott eredménye a 2009-es 26,7 millió forint után tavaly 93 millió forint lett.

A külföldiekre rájárt a rúd

Rosszabbul jártak a külföldi tulajdonú üzletláncok, hiszen nekik jelentősebb összegű válságadót is kellett fizetniük. Részben ennek volt köszönhető a 2009-esnél nagyobb veszteség. A másik fő tényező a kiskereskedelmi forgalom csökkenése volt, a KSH adatai szerint tavaly az év egészében 2,3 százalékkal csökkent az üzletekben elköltött pénz 2009-hez képest.

A magyar piacon a Tesco, a CBA és a Coop után a negyedik legnagyobb szereplő a német tulajdonú Spar. A Spar Magyarország Kft. 2010-es beszámolója szerint 336,8 milliárd forintos árbevételt ért el az előző évi 360,2 milliárd után. Ezen belül a belföldi értékesítés 334 milliárdot, az export pedig 2,8 milliárdot tett ki. Utóbbi összeg több mint a duplájára emelkedett 2009-hez képest köszönhetően annak, hogy a Spar saját húsüzemének termékeit Csehországba és Szlovéniába is szállították.

"A  társaság  folytatva  expanziós  célkitűzéseinek  megvalósítását, további beruházásokat  hajtott  végre 2010-ben,  mind  az  új  boltnyitások,  mind  pedig  a  meglévő  boltok  felújítása  terén. A Spar 2010-ben  összesen  3  új   szupermarket  áruházat  nyitott,  58 szupermarket és egy Interspar pedig teljes egészében felújításra került. A társaság által üzemeltetett boltok száma 2010. december 31-én 399 volt, év közben 2, majd  2011.január 1-én 11 üzletet bezárt" - olvasható a beszámolóban.

A vállalat tavaly 13 861 embert foglalkoztatott, az éves bérköltség 23,8 milliárd forintot tett ki. A 2010-ben bevezetett ágazati különadóból 5,655 milliárd forint jutott a Sparra, részben ennek volt köszönhető, hogy a mérleg szerinti eredmény a 2009-es 14,8 milliárd forintos veszteség után 25,9 milliárdos mínuszt mutatott.

A napokban megjelent az Auchan Magyarország Kft éves beszámolója is, mely szerint a francia tulajdonú üzletlánc árbevétele 241,8 milliárd forint volt a 2009-es 237,6 milliárd után. A mérlegen belül az egyéb ráfordítások ugrottak meg jelentősen, ezen belül a miskolci árvíz miatt 1,7 milliárdos, a válságadó miatt pedig 2,7 milliárd forintos kiadása volt a cégnek. A mérleg szerinti eredmény a 2009-es 7,965 milliárdos veszteség után tavaly 8,451 milliárdos mínuszt mutatott, azaz a válságadó levonásával jobb eredményt ért el a társaság, mint egy évvel korábban.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!