Rossz évük volt tavaly a magyarországi üzletláncoknak, csak a hazai tulajdonú CBA tudott profitot termelni tulajdonosainak az mfor.hu által vizsgált négy cég közül. A veszteség nem újdonság a vállalatok életében, hiszen a Spar és az Auchan már 2009-ben is buktak, a tavaly bevezetett válságadó csak növelte a mínuszt.
CBA: elméletileg a második legnagyobb
A Nielsen adatai szerint az árbevétel tekintetében a Tesco után a két hazai lánc, a CBA és a Coop következnek. Gyakorlatilag a két hazai cég több kis társaságon keresztül működteti üzleteit, többek között ezért is tudták minimális mértékben megúszni a 2010-ben bevezetett válságadót. Éppen ezért a CBA Kereskedelmi Kft. adatai nem mérvadóak, hiszen a bevétel több társaságra oszlik.
Az anyacégnek a 2010-es beszámolója szerint mindössze 26,9 milliárd forint volt az árbevétele, ami 26,6 milliárdos hazai és 215,3 milliós exportértékesítésből tevődött össze. A társaság adózás előtti eredménye 1,23 milliárd forint volt az egy évvel korábbi 1,47 milliárd forint után, így 214 millió forint társasági adót fizetett be az államkasszába. A mérleg szerinti eredmény 1 milliárd forint lett a 2009-es 1,18 milliárd után.
Hasonló a szervezeti felépítése a Coop-nak is: az anyacég, a CO-OP Hungary Zrt. tavaly mindössze 12,4 milliárd forintos árbevételt ért el 583,5 millió forintos egyéb bevétel mellett. A vállalat adózott eredménye a 2009-es 26,7 millió forint után tavaly 93 millió forint lett.
A külföldiekre rájárt a rúd
Rosszabbul jártak a külföldi tulajdonú üzletláncok, hiszen nekik jelentősebb összegű válságadót is kellett fizetniük. Részben ennek volt köszönhető a 2009-esnél nagyobb veszteség. A másik fő tényező a kiskereskedelmi forgalom csökkenése volt, a KSH adatai szerint tavaly az év egészében 2,3 százalékkal csökkent az üzletekben elköltött pénz 2009-hez képest.
A magyar piacon a Tesco, a CBA és a Coop után a negyedik legnagyobb szereplő a német tulajdonú Spar. A Spar Magyarország Kft. 2010-es beszámolója szerint 336,8 milliárd forintos árbevételt ért el az előző évi 360,2 milliárd után. Ezen belül a belföldi értékesítés 334 milliárdot, az export pedig 2,8 milliárdot tett ki. Utóbbi összeg több mint a duplájára emelkedett 2009-hez képest köszönhetően annak, hogy a Spar saját húsüzemének termékeit Csehországba és Szlovéniába is szállították.
"A társaság folytatva expanziós célkitűzéseinek megvalósítását, további beruházásokat hajtott végre 2010-ben, mind az új boltnyitások, mind pedig a meglévő boltok felújítása terén. A Spar 2010-ben összesen 3 új szupermarket áruházat nyitott, 58 szupermarket és egy Interspar pedig teljes egészében felújításra került. A társaság által üzemeltetett boltok száma 2010. december 31-én 399 volt, év közben 2, majd 2011.január 1-én 11 üzletet bezárt" - olvasható a beszámolóban.
A vállalat tavaly 13 861 embert foglalkoztatott, az éves bérköltség 23,8 milliárd forintot tett ki. A 2010-ben bevezetett ágazati különadóból 5,655 milliárd forint jutott a Sparra, részben ennek volt köszönhető, hogy a mérleg szerinti eredmény a 2009-es 14,8 milliárd forintos veszteség után 25,9 milliárdos mínuszt mutatott.
A napokban megjelent az Auchan Magyarország Kft éves beszámolója is, mely szerint a francia tulajdonú üzletlánc árbevétele 241,8 milliárd forint volt a 2009-es 237,6 milliárd után. A mérlegen belül az egyéb ráfordítások ugrottak meg jelentősen, ezen belül a miskolci árvíz miatt 1,7 milliárdos, a válságadó miatt pedig 2,7 milliárd forintos kiadása volt a cégnek. A mérleg szerinti eredmény a 2009-es 7,965 milliárdos veszteség után tavaly 8,451 milliárdos mínuszt mutatott, azaz a válságadó levonásával jobb eredményt ért el a társaság, mint egy évvel korábban.
Beke Károly
mfor.hu