5. Humán tervezés
Emberek helyett üzleti folyamatok állnak a nyugati rendszertervezés központjában. Itt a mindennapi információtechnológia sokkal több munkát egyszerűsített le és tett monotonná, mint amennyit gazdagított.
Japánban a rendszerépítés célja a dolgozók hozzájárulásának erősítése, ezért az IT alkalmazásának vezérelve az úgynevezett "humán tervezés". Az elterjedt vállalati magatartás, azaz a döntésekben való széleskörű részvétel és véleményegyeztetés valamint a hallgatólagos tudás bevonása (a nehezen megmagyarázható, tapasztalatokon, élményeken alapuló tudás) megkérdőjelezi a döntéstámogató technológiák szükségességét. A japánokra jellemző az emberi tudás lényegének megragadása, ezért általában nem szakembereket is bevonnak a rendszertervezés folyamatába.
A világszínvonalú IT rendszereiről híres távolkeleti vállalatok ebből kifolyólag nem annyira a technológiájuk miatt lettek sikeresek, hanem azért, mert jelentős befektetéseket tettek annak érdekében, hogy a frontvonalbeli dolgozókat képezzék és támogassák e rendszerek használatában. A Toyota minőségbiztosítási rendszere például úgy fejlődött ki, hogy a munkások csak javítani akartak a munkakörülményeiken. A menedzsment támogatása és bátorítása segítette törekvéseiket, mely ezután a TQM-mozgalomhoz vezetett. Chowa-nak, magyarul harmonizációnak nevezik ezt a filozófiát, mely az emberek értékelésén és tiszteletén alapul. Azt a törekvést jelenti, hogy a technológia inkább a felhasználóhoz alkalmazkodjon, nem pedig fordítva.
Japán módra természetesen nem lehet nyugaton gondolkodni és dolgozni, az imént felsorolt "elveknek" ugyanis kulturális gyökerei vannak, melyek nem adaptálhatók. Épp ideje azonban, hogy a felső szintű menedzserek újra irányításuk alá rendeljék a technológiát, miszerint az IT-hez különleges, technokrata jellegű menedzsment-eszközökre van szükség.
Kultúrafüggő IT menedzsment
A menedzsment rendszerek nem csak az általános vezetési elvekre, hanem az egyes részterületekre - így a információtechnológiára - is kiterjed. Pedig ez is egy olyan terület, amelynek innovatív fejlesztése a vállalatok számára a piaci pozícióik stabilitását és a versenyelőnyt biztosíthatja.