Húsz százalékkal csökkenti a kapacitásokat és összesen 9000 munkahelyet szüntet meg az európai Opel-egységeknél a General Motors (GM), ennek 50-60 százalékát, azaz 4500-5400 munkahelyet Németországban, jelentette be szerda délutáni sajtótájékoztatóján Nick Reilly, a GM európai főnöke.
Magyarországnak is fizetnie kell?
Klaus Franz, az üzemi tanács vezetője ennél konkrétabb számokat közölt: tájékoztatása szerint összesen 5100 állás szűnik meg Németországban. A legnagyobb vérveszteséget a rüsselsheimi és a bochumi gyár szenvedi majd el, ahol közlése szerint 2700, illetve 1800 főtől válnak meg. Viszonylag olcsón megússza viszont Eisenach és Kaiserslautern: esetükben mindössze 300-300 fős leépítésre van szükség, idézi az üzemi tanács vezetőjét a Spiegel.
Pozitívum viszont, hogy az európai GM-főnök szerint mind a négy németországi üzem megmarad. Reilly szerint a korábban kétéves leállással fenyegetett eisenachi egység versenyképes, és 2012-re ismét teljes kapacitással működik majd – feltéve, ha nem lesz újabb gazdasági krízis.
Reilly azt nem közölte, hogy a Németországon kívüli egységeknél egyenként mekkora leépítést kíván végrehajtani a GM. A német lap szerint azt azonban hangsúlyozta, hogy minden olyan európai ország kormányától (azaz minden bizonnyal a magyartól is – a szerk.) hozzájárulást vár a szanálás költségeihez, amelyek területén GM-üzem működik.
Belgium is rosszul járhat
A Handelsblatt információi szerint Németországban és Belgiumban összesen 7300 állás szűnne meg, azaz Belgiumban több mint 2000 dolgozó talpára kötnének útilaput. Az egyelőre kérdéses, hogy mindez a véget jelentené-e az Opel Astrákat gyártó antwerpeni üzemnek, amely jelenleg 2580 főt foglalkoztat.
Elemzők emlékeztetnek arra, hogy az Opelra pályázó, ám az utolsó pillanatban kosarat kapó osztrák-kanadai autóipari konszern, a Magna ennél kisebb, mintegy 4000 fős leépítést tervezett Németországban. Pozitívum viszont, hogy az európai központot az Opel szívének számító, jelenleg több mint 15 ezer főt foglalkoztató rüsselsheimi üzembe helyezik át Zürichből. A német állam által adott hitelt egyébként a GM novemberben teljes egészében visszafizette, közölte kedden Angela Merkel kancellár.
Szentgotthárd nincs veszélyben
Arról egyelőre szintén nincs információ, érinti-e az átszervezés az Opel szentgotthárdi egységét. Nagy Viktor, a Concorde Értékpapír Zrt. iparági elemzője lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy a magyar egységnek nincs mitől tartania – sőt akár jól is kikerülhet a történetből, ha a GM általi átszervezésnek a németországi egységek lesznek a kárvallottjai. Ebben az esetben ugyanis Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítenének át motorgyártást a rüsselsheimi és a bochumi gyárból – erről korábban már cikkeztek német lapok.
Nagy Viktor szerint a szentgotthárdi egység modern, a végzett tevékenység stratégiailag fontos, a bezárás pedig a korábbi tárgyalásokon sem került szóba. Szintén pozitívan nyilatkozott a gyár kilátásairól korábban lapunknak Mester Zoltán szakállamtitkár.
Az 1,6 és 1,8 literes motorokat gyártó, 640 főt foglalkoztató szentgotthárdi GM Powertrain-Magyarország Kft. az Opel egyik legkisebb európai üzeme. A tavalyi év során 392 ezer 878 motort gyártottak itt, amelyeket európai Opel, Vauxhall és Saab autógyáraknak szállítottak le. Emellett közel 200 ezer megmunkált és szerelt hengerfejet exportáltak Mexikóba és Koreába, amelyet 1,6 és 1,8 literes GM-motorokba építettek be, valamint további megmunkált főtengelyek, hajtórudak és négyhengeres blokkok kerültek Koreába, Mexikóba és Brazíliába.
W. B.
Menedzsment Fórum