2p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A brit memetika és word-of-mouth (szóbeszéd) marketingguruja, Paul Marsden január 24-én tartott szemináriumot Budapesten a Nyugaton egyre inkább terjedő, új típusú üzleti kommunikációs eszközről. A szájról szájra terjedő kampányok akár harminc százalékkal is megnövelhetik egy vállalat bevételét, derül ki az mfor.hu tudósításából.

Kiknek ajánlatos a technika? Marketing a tudatküszöb alatt.

Fizetett színészek a metróban

Marsden úgy véli: felejtsük el a hagyományos kérdőíveket. Nem a vásárlói elégedettségen van ugyanis a hangsúly - ez szerinte egy passzív mutató -, hanem azon, ajánlaná-e a terméket a vásárló barátainak vagy ismerőseinek. 10-es skálán értékelve a válaszokat olyan arányszámot kapunk, mely megmutatja, mekkora az esélye annak, hogy egy termék sikeressé váljon a piacon.

A lehetőségek eszköztára igen széles. Megkereshetjük a véleményvezéreket egy adott körben, felajánlva, hogy teszteljék az új terméket, de a vállalat diákokat, ismeretlen színészeket is fizethet, hogy eljátsszák a kulcsfigura szerepét. Nagy-Britannia metróhálózataiban például fizetett színészek beszélgetnek hangosan, óránként változtatva a témát, mely során különböző termékeket népszerűsítenek.

Nagy potenciál rejlik az online fórumokban és blogokban is, amelyek találkozóhelyül szolgálnak egy adott szubkultúrának. Az ilyen közösségekből vírus módjára terjedő információ jóval hatékonyabb, mint a filmeket megszakító reklámok.

Csak jó termékkel érdemes próbálkozni

"A technika működik, de csak megbízható termék esetében érdemes kipróbálni" - ajánlja a szakember. Ezzel együtt a jól megtervezett "spontán" kampány balul is elsülhet, melyre az Egyesült Államokban számos példa is akadt. Az egyik legemlékezetesebb a vaníliás Coca-Cola csúfos bukása volt.

Kockázatot jelent az is, hogy az emberek sokkal szívesebben figyelmeztetik barátaikat egy sivár minőségű áru esetén, minthogy egy jó terméket ajánljanak. Lehetséges ugyanis, hogy az a számunkra fontos személynek nem válik be.

A szakember szerint a jövőben két út áll a vállalatok előtt: vagy visszatérnek az alapokhoz és minél jobb terméket állítanak elő, minél szélesebb körben próbálják kielégíteni a vásárlói igényeket, vagy pedig kiaknázzák a tudatküszöb alatti marketingben rejlő lehetőségeket.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!