Kiknek ajánlatos a technika? Marketing a tudatküszöb alatt.
Fizetett színészek a metróban
Marsden úgy véli: felejtsük el a hagyományos kérdőíveket. Nem a vásárlói elégedettségen van ugyanis a hangsúly - ez szerinte egy passzív mutató -, hanem azon, ajánlaná-e a terméket a vásárló barátainak vagy ismerőseinek. 10-es skálán értékelve a válaszokat olyan arányszámot kapunk, mely megmutatja, mekkora az esélye annak, hogy egy termék sikeressé váljon a piacon.
A lehetőségek eszköztára igen széles. Megkereshetjük a véleményvezéreket egy adott körben, felajánlva, hogy teszteljék az új terméket, de a vállalat diákokat, ismeretlen színészeket is fizethet, hogy eljátsszák a kulcsfigura szerepét. Nagy-Britannia metróhálózataiban például fizetett színészek beszélgetnek hangosan, óránként változtatva a témát, mely során különböző termékeket népszerűsítenek.
Nagy potenciál rejlik az online fórumokban és blogokban is, amelyek találkozóhelyül szolgálnak egy adott szubkultúrának. Az ilyen közösségekből vírus módjára terjedő információ jóval hatékonyabb, mint a filmeket megszakító reklámok.

Csak jó termékkel érdemes próbálkozni
"A technika működik, de csak megbízható termék esetében érdemes kipróbálni" - ajánlja a szakember. Ezzel együtt a jól megtervezett "spontán" kampány balul is elsülhet, melyre az Egyesült Államokban számos példa is akadt. Az egyik legemlékezetesebb a vaníliás Coca-Cola csúfos bukása volt.
Kockázatot jelent az is, hogy az emberek sokkal szívesebben figyelmeztetik barátaikat egy sivár minőségű áru esetén, minthogy egy jó terméket ajánljanak. Lehetséges ugyanis, hogy az a számunkra fontos személynek nem válik be.
A szakember szerint a jövőben két út áll a vállalatok előtt: vagy visszatérnek az alapokhoz és minél jobb terméket állítanak elő, minél szélesebb körben próbálják kielégíteni a vásárlói igényeket, vagy pedig kiaknázzák a tudatküszöb alatti marketingben rejlő lehetőségeket.
Istvánko Viktória