4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Idén a kertészetek mellett már az egyik lakberendezési áruházláncnál is visszaválthatjuk feleslegessé vált karácsonyfánkat – bár utóbbi akciója kevésbé "zöld", de mégis csak egy lépés előre. A környezetvédelmi szervezetek viszont ezúttal sem indítják újra az évtized elején szokássá vált akciójukat, mivel szerintük az igazi megoldás az lenne, ha egyáltalán nem vásárolnánk karácsonyfát – hanem inkább sütnénk egyet.

Ő sem ússza meg? 

Enyhén zöld akciónak és ügyes marketingfogásnak egyaránt tekinthető ajánlattal rukkolt elő Magyarországon az Ikea: a svéd lakberendezési lánc a náluk vásárolt karácsonyfa árának hatvan százalékát egy levásárolható kártya formájában visszaadja vásárlóinak, amennyiben azok nem a „nyomjuk ki az ablakon”-módszert választják ünnepi fájuk eltüntetésére, hanem hajlandóak visszacipelni azt az áruházakba.

Legalább visszagyűjtik


A már kivágott, de legalább visszaváltható fenyők a regionális beszerzési központból, Lengyelországból érkeznek, és „garantáltan a környezettudatosságot szem előtt tartó, ellenőrzött erdőgazdálkodást folytató beszállítóktól származnak” – mondta el az mfor.hu-nak Gerőcs Vendel.

Az Ikea hazai pr-vezetője a visszahozott fák sorsával kapcsolatban annyit közölt, hogy azokat szakmai partnereik újrahasznosítják.

A cég összesen 9000 darab fát dob itthon piacra, egységesen ötezer forintos áron, azaz legjobb esetben 45 millió forintos bevételre tehet szert az akcióval - 18 millió forint közvetlenül, 27 millió forint pedig késleltetve, levásárlások formájában folyik majd be a cég kasszájába.

Ehhez természetesen még hozzájön az a most még nem számszerűsíthető bevétel, amely a levásárláshoz pluszban kapcsolódik, hiszen a legtöbb vásárló valószínűleg többet fog költeni háromezer forintnál.

Az Ikea egyébként először hirdetett ilyen akciót Magyarországon – más áruházláncok egyelőre nem követték példáját.

Élő fenyőt bérbe

Néhány kertészet viszont idén is kínál hasonló lehetőséget, ráadásul utóbbiak egy lépéssel az Ikea előtt járnak. Az Oázis Kertészet Kft.-nél például élő (cserepes) fenyőt kölcsönözhetünk, amely árának ötven százaléka levásárolható, ha azt még életképes állapotban visszahozzuk.

A visszaváltható karácsonyfa akció hazai úttörőjének számító Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz) idén – a korábbi évekhez hasonlóan - nem indít ilyen akciót, tudtuk meg Graczka Sylviától, a csaknem húsz környezetvédelmi társaságot tömörítő szervezet szóvivőjétől.

”Azért álltunk le, mert eredeti célunk a figyelemfelkeltés volt: szerettünk volna rávilágítani arra, hogy a karácsonyfa-állítással súlyos terhet róhatunk a környezetre. Másrészt civil szervezetként nagyon jelentős kapacitást igényelt az akció, és a gyökeres fenyők profi kezelése, visszajuttatása sokkal nehezebben ment, mint egy kertészeti cégnek” – magyarázta kérdésünkre a szóvivő.

Az 1999 és 2005 között, eleinte a Rügyecske Alapítvánnyal közösen lebonyolított programban részt vevők száma egyébként pár száztól pár ezerig terjedt. Graczka Sylvia szerint az akció sikeres volt, és megmutatta, hogy megvan az emberekben a nyitottság a változásra.

Fenyőből hulladék

A HuMuSz hosszú távú célja, hogy mindenkivel megértesse: a környezettudatosság jegyében az ünnepi szokásainkon is célszerű kicsit változtatni. "A vágott fenyőnél egy fokkal jobb megoldás a visszaváltható fenyő abban az esetben, ha valóban szakszerűen végzik a kezelést, a szállítást és a telepítést” – magyarázza Graczka Sylvia. 

Szerinte hosszú távon ezen is túl kell lépni, azaz célszerű a fenyőfát alternatív megoldásokkal helyettesíteni. "A lényeg, hogy választásunkkal minél kevésbé ösztönözzük a gazdasági célú fenyőtermesztés helyfoglalását, és a fenyőkből képződő hulladék mennyiségét" – mondta végezetül a HuMuSz szóvivője.  


Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!