2p

Sikeres próbarepülést hajtott végre pénteken az első, teljes egészében hazai gyártmányú kínai utasszállító repülőgép, az ARJ-21.

A 90 üléses "Repülő Főnix" a sanghaji repülőgépgyártó üzemben készült, maximális repülési távolsága 3700 kilométer, maximális repülési magassága 11 900 méter. A mintegy 27 millió dollárba kerülő gép szállítását másfél év múlva kezdik meg. Eddig 206 gépre érkezett rendelés, a kínai kormány is rendelt az ARJ-21-ből.

A következő két évtizedben Kínának hozzávetőleg 900 középtávra repülő gépre lesz szüksége. A gyártó becslései szerint az ARJ-21-gyel a hazai piac középtávú gépigényének mintegy 60 százalékát tudják kielégíteni.

Ugyanakkor Kínában gépvásárlásaik visszafogására akarják rábírni a gazdasági válság miatt nehézségekkel küzdő nagy állami légitársaságokat: a magas kerozinárak, a csökkenő utas- és áruforgalom miatt az állami légitársaságok vesztesége az idei első tíz hónapban - kormányzati becslések szerint - 4,2 milliárd jüan (615 millió dollár) volt.

A repülési piacot szabályzó hatóság várhatóan december elején dönt a repülőgép-vásárlási tervek módosításáról.

A három vezető állami légitársaság már pénzügyi támogatásért folyamodott a kormányhoz. A China Southern Airlines 3 milliárd jüan (440 millió dollár) tőkeinjekciót kap, és a China Eastern Airlines is hasonló segítséget kér. A harmadik nagy légitársaság, az Air China Ltd. viszont júliusban azt jelentette be, hogy 45 Boeinget vásárol, a gépek listaára összesen 6,3 milliárd dollár, de az Air China azt reméli, hogy ennél alacsonyabb árat tud kialkudni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!