32-ről 33 százalékra nőtt a főleg szupermarketeket és diszkontokat (Aldi, Lidl, Penny, Profi) magában foglaló, 401-2500 négyzetméteres bolttípus piaci részesedése hazánkban 2009. február és 2010. február között az azt megelőző időszakhoz képest, derül ki a Nielsen piackutató vállalat mfor.hu-hoz eljuttatott elemzéséből.
Tíz százalék alatt a kisboltok
Ezt az egy százalékpontot a hagyományos, legkisebb, ötven négyzetméteres és kisebb üzletektől vették el - utóbbiak piaci részesedése tízről kilenc százalékra csökkent az értékben mért kiskereskedelmi forgalomból.
A 2500 négyzetméter feletti üzletek (hipermarketek) továbbra is 31 százalékos szeletet hasítanak ki maguknak a tortából, s szintén változatlan maradt a 201-400, valamint az 51-200 négyzetméteres boltok mutatója - előbbiek kilenc, utóbbiak 18 százalékos részarányt mondhatnak magukénak.
Az említett időszakban az élelmiszerek értékbeli bolti forgalma összességében stabil, mintegy 1300 milliárd forint maradt a cég által mért 90 termékcsoportban, a mennyiséget tekintve viszont három százalékos csökkenés következett be.
Viszik az energiaitalokat
A Nielsen szerint kiemelkedően nőtt a forgalom energia- és sportitalból, mennyiségben 26, értékben 17 százalékkal - éves piacuk mérete immár meghaladja a 12 milliárd forintot.
Emellett a margarinok, a táblás csokoládék, a fűszerek, a zöldségkonzervek is jelentősebb, öt százalékot meghaladó bővülést produkáltak értékben. Mennyiséget tekintve többet adtak el többek között sajtból (18 százalékkal), étolajból (9 százalékkal), túróból (7 százalékkal), tejfölből (6 százalékkal) és ásványvízből (5 százalékkal).
Minimális mértékben csökkentek a sörök (egy százalék), valamint a szénsavas üdítők és a tejfölök (három-három százalék) eladásai, miközben a gyümölcslék kilenc, a mennyiség alapján jól fogyó étolajak pedig 16 százalékos mélyrepülést szenvedtek el értéket tekintve, áll a Nielsen elemzésében.
Menedzsment Fórum