2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A KPMG Consulting 2002 végén, 2003 tavaszán felmérést végzett a Logisztikai outsourcing magyarországi helyzetéről. A felmérésben 52 cég vett részt, 29 kiszervezést végrehajtó és 23 logisztikai szolgáltató.

Arra a kérdésre adott válaszok alapján, hogy "Mennyi az éves szerződéses értéke az outsource-olt tevékenységeknek?" azt tapasztaljuk, hogy a kérdésre válaszoló cégek 46 százaléka 250 millió és 1 milliárd forint közötti összeget költ éves szinten. Az is figyelemre méltó, hogy az évi 1 milliárd forint feletti értékű outsourcing szerződések aránya 26 százalék. Ezek alapján bízvást mondhatjuk, hogy a logisztikai outsourcing komoly üzlet, a felmérésben résztvevő cégek kihelyezett logisztikai tevékenységeinek éves értéke meghaladja a 20 milliárd forintot.

Teljesítménymérés

Az outsourcing partnerek teljesítmény mérésére leggyakrabban használt mutatók az "Időben pontos kiszállítások aránya (On-time delivery)" (92%), "Szállítási költség" (81%), "Mennyiségi teljesítési ráta (Volume fill rate)" (77%), "Rendelésteljesítési ráta (Order fill rate)" (73%), "Sérülések száma/értéke" (73%). A nyugat-európai felmérés (1,2) ugyanezen mutatókat sorolta az első öt helyre.

Bár első olvasatra meglepőnek tűnik, hogy a cégek mintegy negyede nem használja az Order és Volume fill rate mutatókat logisztikai partnere teljesítményének mérésére, nem szabad elfeledkeznünk, hogy a mintában szereplő több cégnél az áruösszeszedés házon belül maradt és csak a belföldi és nemzetközi fuvarozás, szállítmányozás, vámkezelés lett kihelyezve. Ezen esetekben tehát nem releváns a fill rate-k mérése a szolgáltatónál.

Ha azt vizsgáljuk, hogy mi a teljesítménymutatók mérési gyakoriságának eloszlása megállapíthatjuk, hogy a cégek leggyakrabban havi szinten mérik a teljesítménymutatókat (az összes válasz 41 százaléka). Ez összhangban van a nyugat-európai felmérés megállapításával. Ugyanakkor viszonylag magas a napi (23%) és heti (26%) teljesítménymérés aránya is, ami annak köszönhető, hogy a kritikus mutatókat például áruátvétel időbenisége, order fill rate, volume fill rate, on-time-delivery a legtöbb cég napi de legalább heti gyakorisággal is méri.

Folytatás

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!