A Magyarországon jelenleg működő mintegy 300 vámszolgálati hely száma jövőre jelentősen csökkenni fog. A csatlakozás nyertesei azok a logisztikai bázisok lesznek, melyek az uniós vámrendelkezések szerint 2004 után is működtethetnek területükön vámszolgálati helyet. A több száz vámszolgálati hely megszűnésével az ország különböző pontjain található, és korábban vámszolgálati hellyel rendelkező logisztikai és raktáringatlanok versenypiaci helyzete jelentősen megváltozhat.
A 2001 után is vámszolgálati helyet működtethető logisztikai parkok egyike a Budapesten, a XXII. kerületben felépült Harbor Park - az országos jelentőségű logisztikai központok hálózatának egyik tagja. A hálózat tagjait a korábbi Közlekedési Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KöViM) választotta ki az európai közlekedési folyosók mentén elterülő logisztikai körpontok közül.
Az új tervezet értelmében a VPOP az érdeksemleges, vagyis a vámkezelésben nem érdekelt harmadik személlyel, a terület működtetőjével köt szerződést vámudvar működtetésére.
A Harbor Parkot például - mivel tagja az országos jelentőségű logisztikai szolgáltatóközpontok hálózatának - a VPOP-val történt szerződéskötést követően továbbra is megilleti a vámudvar üzemeltetési joga. Az új rendszer életbelépésekor a kiválasztott helyszíneken megvalósul a 24 órás vámkezelési lehetőség az év 360 napján. A vámhivatal által engedélyezett vámkezelőhelyen a vámügynökségek működhetnek közre a vámeljárások elvégzésében.
A kijelölt vámkezelési helyszínre több vámügynökség is betelepülhet, ami versenyhelyzetet teremt, és ez elsősorban a szolgáltatást igénybe vevők érdekeinek kedvez. A Harbor Park esetében már most nagy az érdeklődés betelepülni kívánó vámügynökök részéről, ezért az elsőnek lépők tudják a legjobb pozíciót biztosítani maguknak. - nyilatkozta Wachsler Tamás, a Harbor Parkot működtető vállalat ügyvezető igazgatója.
A vámügynökségeknek érdekük lesz bizonyos területeken speciális tudásra szert tenni, ami versenyelőnyt biztosíthat számukra, és növelheti forgalmukat. A logisztikai parknak kell biztosítania az ehhez szükséges teltételeket - például raktárkapacitást, irodahelyiségeket, további infrastruktúrát. A logisztikai központnak mint üzemeltetőnek a befektetett és folyamatosan felmerülő költségei fedezésére az előzetes elképzelések szerint joga lesz a vámindítványok kezelése és a parkolási lehetőség ellenében díjat szedni.
Forrás: Magyar Közlekedés
Logisztikai parkok az EU-csatlakozás után
A jövőre életbe lépő vámjogszabály-változások hatására a logisztikai szolgáltató piac jelentősen átalakul, ennek következtében a logisztikai bázisokra is merőben új szerep vár. Az EU-csatlakozás a hazai logisztikai ingatlanszakma számára is kivételes - igaz, kockázatoktól sem mentes - piaci lehetőséget jelent.