2014 legjelentősebb eseménye a fővárosi tömegközlekedés életében kétség kívül a 4-es metró átadása, amely évek óta kavics volt Budapest vezetésének cipőjében. Az M4 szinte szinonimája lett a drága, folyamatosan épülő, de soha el nem készülő fejlesztéseknek, így átadása valóban „történelmi” eseménynek számított a budapestiek számára. A 7,4 kilométer hosszú, a Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között közlekedő vonal hatékonysága számos kérdést vet fel abban a tekintetben, hogy képes-e jelentős mértékben csökkenteni a felszíni járatok terheltségét. Abban azonban nincs vita, hogy a 4-es metró bármely nyugat-európai vonallal felveszi a verseny mind az egyedi tervezésű megállók, mind pedig a szerelvények terén.
Szintén egy régóta fennálló tartozását rótta le a főváros a közbringa-rendszer elindításával. Bár a Bubi hosszú késedelemmel és némi szerencsétlenkedéssel fűszerezve indult, a zöld biciklik mára az utcakép részévé váltak. Bár a bérlés nem túl pénztárcabarát és a bringák a hagyományos kerékpárokhoz képest elképesztően lassúak, így is nagyon sokan választják ezt a közlekedési formát a belső kerületekben. Jelenleg 76 gyűjtőállomás és 1100 bringa áll rendelkezésre, de pont a késedelemből származó kötbérből a rendszer hamarosan bővülni fog.
2014-ben a fővárosi tömegközlekedést is elérte az informatikai boom és végre elindult a FUTÁR rendszer, sokkal kiszámíthatóbbá téve az utazást. Októbertől percre pontosan értesülhetünk a járatok indulásáról, aktuális helyzetéről és az esetleges forgalmi változásokról a megállóhelyeken éppúgy, mint a járműveken és az online felületeken, például a telefonjainkon. A rendszerrel a forgalomirányítás is hatékonyabbá vált, kevesebb olyan szituációt eredményezve például, hogy egy megállóban töltött hosszú várakozás után két ugyanolyan busz érkezzen, az első megtömve, a második pedig üresen.
Az idén is folytatódtak a villamosfelújítások, novembertől újra teljes vonalán jár a 3-as és az 1-es villamos is. Ez utóbbi egyébként az elmúlt évtized legnagyobb volumenű villamosvonal-felújítása volt a Bécsi út és a Közvágóhíd között. Hamarosan pedig átszállás nélkül érhetjük el vele az újbudai Fehérvári utat is. Az 1-es villamos pályájának egyik különlegessége, hogy a vágány egy 370 méteres szakaszán füvet ültettek a sínek közé, amely amellett, hogy szép, egy pár buszt sikerült már maradásra bírnia, lévén nem arra találták ki, hogy több tonnás járművek grasszáljanak rajta. Ha már villamosfelújítás – bár a kivitelezés még csak éppen elkezdődött – muszáj megemlíteni a budai fonódó villamost, amelynek eredményeképpen a 17-es villamos egyesül három budai járattal (a 19-es, a 41-es és a 61-es villamosvonalakkal), így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre.
Szintén az „európai életérzést” közvetítik a BKK új jegykiadó-automatái bérletvásárlási és bankkártyás fizetési lehetőséggel. Hamarosan 300 ilyen automata üzemel majd szerte Budapesten napi 24 órás üzemidővel.
Folytatódtak a buszbeszerzések is. Aki nem utazik tömegközlekedéssel még az is észrevehette, hogy egyre kevesebb a kormot okádó csigalassú busz az utakon. A beszerzések és a járművek érkezése már az elmúlt években is folyamatos volt, amely alól 2014 sem volt kivétel. Az év elején a 64-es és 22-es vonalára érkeztek további Mercedes Citaro buszok, 15 Volvo pedig a 95-ös, a 98-as, 98E és a 198-as vonalakon teljesít szolgálatot márciustól. Áprilistól érkeztek a Van Hool CNG buszai a dél-pesti 182-es és 184-es vonalakra és az agglomerációs települések is kaptak új égszínkék járműveket.
Az év során jelentették be több trolibusz beszerzését is, az év elején pedig megnyílt a Baross téri troliterminál is.
Az idén fejeződött be a „taxisárgítás” is, amellyel minden személyszállító egységes arculatot kapott az egységes tarifák mellé. Ha már taxi, akkor nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy az idén érkezett meg hozzánk az Uber, amellyel kapcsolatban úgy tűnik, hogy az idén már nem születik a – taxisok számára megnyugtató – megoldás.
Az autósok számára fontos fejlesztés idén a KÖKI Terminálban megnyílt 330 férőhelyes P+R parkoló. A P+R-ek egyébként komoly hiátusai a budapesti hálózatnak, hiszen ezek nélkül nem nagyon lehet az autósokat átszoktatni a közösségi közlekedésre.
Egymásnak ellentmondó információkkal és pár jogtalan büntetéssel fűszerezve átalakult a mobilparkolás is. Júliustól a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vette át az üzemeltetést, amelyből az autósok lényegében annyit vehettek észre, hogy megváltoztak az eddigi telefonszámok.
Az idei év valóban az elmúlt évtized egyik legmozgalmasabbika volt a budapesti tömegközlekedésben, amelyet nehéz lesz felülmúlnia a BKK új vezetésének.
mfor.hu