Ingyenes regisztrációs jegyet vezettet be a MÁV-val és a Volán-társaságokkal a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM), jelentette be hétfőn Antali Károly kormánybiztos. Ezt azoknak kell majd váltaniuk - 65 év felettieknek, hat év alattiaknak, hadigondozottaknak és menekülteknek -, akik eddig ingyenesen vehették igénybe a helyközi közlekedést.
Júniustól már büntetnek
A regisztrációs jegy használatának feltételeit február elejéig kell megteremteniük a cégeknek, hogy március elsejétől minden járaton lehessen majd ilyen jegyet váltani. Igaz, büntetni csak június elsejétől fognak - akkortól 500 forintos pótdíjat kell majd fizetni az ingyenes utazásra jogosult, de regisztrációs jegyet nem váltó utasoknak. A szintén a nem fizetők közé tartozó vasutasok és Volán-dolgozók esetében a közlekedési cégek üzletszabályzataikban maguk alakíthatják ki a regisztráció feltételeit.
Az újításhoz szükséges rendszer kiépítésének költsége 1,6 milliárd forint, ami kevesebb mint három év alatt megtérül, válaszolta újságírói kérdésre Antali Károly. A teljes üzemeltetési költség évente másfél-kétmilliárd forint, az egyes szolgáltatóknak pedig mintegy harmincmillió forintba kerül az átállás - ez már magába foglalja az eszközbeszerzések és az informatikai rendszer átállításának kiadásait is.
70 milliárd forint fogyasztói árkiegészítésre
Az intézkedésre azért volt szükség, hogy általa egyértelműen nyomon lehessen követni a közösségi közlekedésen belüli utazásokat. Ez segíthet a menetrendek előkészítésében is, hiszen pontosan megállapítható lesz, mekkora az egyes járatok kihasználtsága. Emellett ki lehet majd számolni azt is, mekkora összeget kaphatnak a cégek fogyasztói árkiegészítés címén az államtól az ingyenesen utazók után.
Jelenleg a közlekedési vállalatok - a mérés hiánya miatt - normatív alapon igényelhetik a bevételkiesés kompenzálását a nem fizetők után. Ez az összeg tavalyhoz hasonlóan idén is több mint tízmilliárd forintot tesz ki, minden kedvezményt (diákokét, közalkalmazottakét, rokkantakét) figyelembe véve pedig mindegy 66-70 milliárd forint megy el fogyasztói árkiegészítésre a 2010-es büdzséből.
A kedvezmények maradnak, az árak nőnek
A kedvezményeket a korábbi tervekkel ellentétben egyelőre nem nyirbálják meg. "Ez szándékaim ellen való", jegyezte meg egy korábbi sajtótájékoztatón Antali. (A kormánypárt valószínűleg nem akart megkockáztatni egy ilyen indokolt, ámde népszerűtlen lépést a választások előtt néhány hónappal - a szerk.)
A kormánybiztos a hétfői sajtóeseményen is úgy vélekedett, hogy a kedvezményrendszerhez előbb-utóbb hozzá kell majd nyúlni - ezt a feladatot azonban meghagyták az új kormánynak. Antali szerint egyébként jelenleg 6,7 millió ember jogosult utazása során szociálpolitikai kedvezményre - igaz, közülük "csupán" minden hatodik ember utazik rendszeresen.
Míg a kedvezményrendszert érintetlenül hagyta, a tarifákat emelte a KHEM: a MÁV-Start, a GySEV és a Volán társaságok által kiadott bérletek árai átlagosan 10, a jegyárak pedig 15 százalékkal emelkednek február elsejétől. Ennek nyomán 100 kilométeren 240, 200 kilométeren 440, 300 kilométeres távolságon pedig 600 forinttal kerül majd többe egy teljes árú jegy.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum