A MÁV Zrt. 2009-ben értékesítette a MÁV Debreceni Járműjavító Kft. teljes üzletrészét a teherszállítással foglalkozó román Grampet cégnek. Sipos Sándor elmondta, hogy a debreceni járműjavító értékesítése először 1997-ben merült fel, 2001-től többször meghirdették nyilvános pályázaton a céget, de kétszer is sikertelen volt az eljárás. Így 2008-ban már lehetővé vált a zártkörű eladás.
Sipos Sándor emlékeztetett arra, hogy a MÁV-nak 2000-től az értékesítésig 3,2 milliárd forint veszteséget hozott a debreceni járműjavító. A korábbi vevőjelölt próbamunkaként adott megrendelése révén csak 2008-ban tudott egyszeri nyereséget termelni a cég 120 millió forint értékben, amelyet osztalékként a MÁV kivett az eladás előtt.
Sipos Sándor a bizottság előre megküldött kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a debreceni járműjavítónak túlkapacitása volt, veszteségesen termelt, és a MÁV Cargo privatizációja is előrevetítette a piaci megrendelés további szűkülését, így összességében mindenképpen indokolt volt eladni az üzletrészt.
A MÁV Zrt. képviselője hozzátette: 2008-ban a MÁV Zrt. igazgatósága elfogadta a társaság portfóliókezelési szabályzatát, amelyben a vasúti tevékenységhez szorosan kapcsolódó kulcsfontosságú részeket a stratégiai jelentőségű csoporthoz sorolták, a többit a pénzügyi portfólióba helyezték, ide került a debreceni kft. is.
Sipos Sándor kiemelte, hogy a vevő garanciát vállalt a ott dolgozó 340 fő további foglalkozatásra, és 1,5 millió euró fejlesztésre, amely kötelezettség 2011 májusban jár le. A társaság már végrehajtott 600 ezer euró fejlesztést. Ezen kívül a korábbi mintegy 500 millió forint MÁV tagi kölcsön visszafizetésére is készfizető kezességet vállalt az új tulajdonos anyavállalata. A foglalkoztatási kötelezettség megszegése esetén 10 millió forintot fizet a vevő, ami nem tekinthető erős garanciának, de a tárgyalások során ezt a kompromisszumot lehetett elérni. Sipos Sándor szerint a debreceni járműjavító azért tudta eddig túlélni a válságot, mert a román tulajdonosa megrendeléseket ad a cégnek.
A MÁV képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúttársaság székesfehérvári, szombathelyi járműjavítói is kapacitástöbblettel küzdenek jelenleg, és a MÁV-nak a mostani működési struktúrája mentén nincs lehetősége besegíteni jelentős megrendeléssel.
MTI