3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A debreceni járműjavító értékesítése nem volt elhamarkodott döntés - hangsúlyozta az Országgyűlés MÁV-vizsgáló bizottsága szerdai ülésén Sipos Sándor, a MÁV Zrt. igazgatósági tagja, aki 2007-2009-ben a vasúttársaság vezérigazgató-helyettes volt.

A MÁV Zrt. 2009-ben értékesítette a MÁV Debreceni Járműjavító Kft. teljes üzletrészét a teherszállítással foglalkozó román Grampet cégnek. Sipos Sándor elmondta, hogy a debreceni járműjavító értékesítése először 1997-ben merült fel, 2001-től többször meghirdették nyilvános pályázaton a céget, de kétszer is sikertelen volt az eljárás. Így 2008-ban már lehetővé vált a zártkörű eladás.

Sipos Sándor emlékeztetett arra, hogy a MÁV-nak 2000-től az értékesítésig 3,2 milliárd forint veszteséget hozott a debreceni járműjavító. A korábbi vevőjelölt próbamunkaként adott megrendelése révén csak 2008-ban tudott egyszeri nyereséget termelni a cég 120 millió forint értékben, amelyet osztalékként a MÁV kivett az eladás előtt.

Sipos Sándor a bizottság előre megküldött kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a debreceni járműjavítónak túlkapacitása volt, veszteségesen termelt, és a MÁV Cargo privatizációja is előrevetítette a piaci megrendelés további szűkülését, így összességében mindenképpen indokolt volt eladni az üzletrészt.

A MÁV Zrt. képviselője hozzátette: 2008-ban a MÁV Zrt. igazgatósága elfogadta a társaság portfóliókezelési szabályzatát, amelyben a vasúti tevékenységhez szorosan kapcsolódó kulcsfontosságú részeket a stratégiai jelentőségű csoporthoz sorolták, a többit a pénzügyi portfólióba helyezték, ide került a debreceni kft. is.

Sipos Sándor kiemelte, hogy a vevő garanciát vállalt a ott dolgozó 340 fő további foglalkozatásra, és 1,5 millió euró fejlesztésre, amely kötelezettség 2011 májusban jár le. A társaság már végrehajtott 600 ezer euró fejlesztést. Ezen kívül a korábbi mintegy 500 millió forint MÁV tagi kölcsön visszafizetésére is készfizető kezességet vállalt az új tulajdonos anyavállalata. A foglalkoztatási kötelezettség megszegése esetén 10 millió forintot fizet a vevő, ami nem tekinthető erős garanciának, de a tárgyalások során ezt a kompromisszumot lehetett elérni. Sipos Sándor szerint a debreceni járműjavító azért tudta eddig túlélni a válságot, mert a román tulajdonosa megrendeléseket ad a cégnek.

A MÁV képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúttársaság székesfehérvári, szombathelyi járműjavítói is kapacitástöbblettel küzdenek jelenleg, és a MÁV-nak a mostani működési struktúrája mentén nincs lehetősége besegíteni jelentős megrendeléssel.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!