4p

Lassan tér magához a hazai gépjárműpiac, míg külföldön már a vége felé jár a gazdasági válság, addig Magyarországon a lakosság kivár az új gépjármű-vásárlásokkal - mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón.

Erdélyi kifejtette, az utóbbi három hónapban már a magyar piacon is mutatkoznak az élénkülés kisebb jelei, s szeptemberben már lényegében minden kategóriában nőttek az eladások a nagyon alacsony, egy évvel korábbi bázishoz képest.

Az MGE a következő hónapokban azért is vár növekedést, mert az autókat előbb-utóbb cserélni kell, ami különösen igaz a vállalati flottákra. Segítheti a növekedést az új, kedvezőbb adózási környezet, illetve a finanszírozás változása, valamint a gazdaság fehérítése is. Az MGE azt javasolja, hogy a regisztrációs adóval együtt kelljen például megfizetni az áfát is, mivel így a forgalmazók egy része nem tűnhet el nyomtalanul, adótartozással a piacról.

Hozzátette, a gépjármű-értékesítést elsősorban nem az autó ára és minősége befolyásolja, hanem az, milyen a gazdasági jogi, pénzügyi környezet.

Az ügyvezető elmondta, azt várják, hogy 2013-ban eléri a 100 ezret az új személygépkocsik és kisteherautók eladása, majd 2014-től tovább nő, s hamar eléri a 120-140 ezret.

Erdélyi Péter elmondta, a finanszírozás és a gazdasági helyzet változását a lízing piac jobban megszenvedte, mint az újautó-értékesítés.

Az érvényben lévő új hitelközvetítői jogszabályról kifejtette, hiába küldik el a kereskedőket egy három hónapos tanfolyamra, nem tudja eldönteni, hogy melyik ügyfélnek adhat hitelt autóvásárlásra és melyiknek nem. Elmondta, a 700 kereskedésből napjainkban 40-50-nek van független hitelközvetítői engedélye a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől, így csak ezek adhatnak el több bankon keresztül hitelre autót. A többiek azonban csak egy bankon keresztül értékesíthetnek hitelre gépjárművet.

A nagyhaszon-gépjárművekről elhangzott, hogy a 3,5 tonna feletti teherautók piaca továbbra is csökken, az év első 8 hónapjában 10 százalékkal esett vissza az eladásuk a bázishoz képest, míg tavaly 70 százalékos volt a csökkenés ugyanebben az időszakban. Az idén összesen 2.200-2.300 3,5 tonna fölötti teherautót adnak el a kereskedők a magyar piacon a becslések szerint, míg jövőre már növekedéssel számolnak, s mintegy 2.500 darab eladását várják.

A visszaesés Közép-Kelet-Európában hasonló volt, de a trend nem volt olyan meredek, mint Magyarországon. Ezzel szemben Nyugat-Európában már 4 százalékos növekedés várható az idén.

A motorkerékpárok eladása szintén visszaesett az adatok és a becslések szerint: míg 2005-2006-ban éves szinten több mint 18 ezer motort adtak el, addig 2009 első nyolc hónapjában 6 ezret, míg az idén ugyanebben az időszakban még ennél is 30 százalékkal kevesebbet: így év végéig összesen 5.300 motorkerékpárt adnak el a becslések szerint.

Az általános visszaesés mellett megváltozott a kereslet összetétele is: a sport és a chopper motorokat már kevésbé keresik, míg a mindennapi használatra szánt, ezen belül a városi motorokat mind többen vásárolják.

Az ötven köbcentis segédmotorok helyzetéről elhangzott, mivel a motorok többsége nincs regisztrálva műszaki színvonaluk rossz, környezetszennyezők, tulajdonosi hátterük tisztázatlan, miközben ez az egyik legveszélyesebb kategória a közlekedésben.

Az MGE ezért azt javasolja, hogy a 125 köbcentis motorokat is lehessen "B" kategóriás jogosítvánnyal vezetni, illetve regisztrálják, azaz rendszámozzák a segédmotorokat.

A magyar járműállományról az ügyvezető elmondta, a személyautók átlagos kora 11,1 év, a motorkerékpároké 15,2, míg a teherautóké 10,5 év. Személyautóból 3 millió, motorból 152 ezer, teherautóból pedig 423 ezer van az országban.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!