A londoni sajtó egybehangzó hétfői értesülései szerint a 2012-2013-as pénzügyi év szerdán beterjesztendő költségvetési tervezetének egyik fő eleme lesz ez a szándék, jóllehet a tervről egyelőre csak konzultáció kezdődik, és a megvalósíthatósági tanulmány is csak őszre készül el. A lapok által ismertetett elképzelés szerint az intézkedés az autópálya- és az autóúthálózatot érintené; ez a teljes brit közúthálózat 3 százaléka.
A magánszektorbeli üzemeltetők a meglévő úthálózatra nem vezethetnének be úthasználati díjat, az újonnan építendő utakra azonban már igen. Nagy-Britanniában az állami fenntartású autópálya- és autóúthálózat jelenleg teljesen ingyenesen használható, és az útfenntartást egyetlen költségvetési intézmény, a Highways Agency végzi évi egymilliárd font (350 milliárd forint) állami keretből.
A Munkáspárt vezette előző brit kormány 2007-ben felvetette az autópálya-használati díj bevezetésének lehetőségét, az elképzelést azonban hatalmas felháborodás fogadta, és így az ötlet akkor le is került a napirendről.
A jelenlegi kormány elképzelései alapján - a hétfői brit sajtó értesülései szerint - az üzemeltető magáncégek beruházási és teljesítménycélokra vállalnának kötelezettséget, és ennek fejében garantált jövedelemforráshoz jutnának, valószínűleg a minden járműtulajdonos által a jármű motorjának űrtartalma alapján fizetett éves adóból, amelyből jelenleg 6 milliárd font bevétele származik a költségvetésnek.
A legnagyobb brit autóklub, az AA elnöke, Edmund King a hétfői The Timesnak ugyanakkor kijelentette: bár a kormány jelzései szerint autópályadíjat csak az újonnan épülő utakra lehetne kiróni, a brit autósok közül azonban sokan azt gyanítják majd, hogy ez csak a kezdete lesz egy olyan úthasználati díjrendszernek, amely végül az országos hálózat egészére kiterjed majd. King szerint a brit járművezetők "már sokszorosan kifizették" az úthálózat árát, és jelenleg is évente 45 milliárd fonttal (16 ezer milliárd forinttal) járulnak hozzá a közúti közlekedési beruházásokhoz különböző adók formájában.
MTI