2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hosszú távú lízingszerződések keretében a magánszektor kezelésébe adná a brit közúti hálózat egy részét a konzervatív-liberális kormánykoalíció.

A londoni sajtó egybehangzó hétfői értesülései szerint a 2012-2013-as pénzügyi év szerdán beterjesztendő költségvetési tervezetének egyik fő eleme lesz ez a szándék, jóllehet a tervről egyelőre csak konzultáció kezdődik, és a megvalósíthatósági tanulmány is csak őszre készül el. A lapok által ismertetett elképzelés szerint az intézkedés az autópálya- és az autóúthálózatot érintené; ez a teljes brit közúthálózat 3 százaléka.

A magánszektorbeli üzemeltetők a meglévő úthálózatra nem vezethetnének be úthasználati díjat, az újonnan építendő utakra azonban már igen. Nagy-Britanniában az állami fenntartású autópálya- és autóúthálózat jelenleg teljesen ingyenesen használható, és az útfenntartást egyetlen költségvetési intézmény, a Highways Agency végzi évi egymilliárd font (350 milliárd forint) állami keretből. 

A Munkáspárt vezette előző brit kormány 2007-ben felvetette az autópálya-használati díj bevezetésének lehetőségét, az elképzelést azonban hatalmas felháborodás fogadta, és így az ötlet akkor le is került a napirendről.

A jelenlegi kormány elképzelései alapján - a hétfői brit sajtó értesülései szerint - az üzemeltető magáncégek beruházási és teljesítménycélokra vállalnának kötelezettséget, és ennek fejében garantált jövedelemforráshoz jutnának, valószínűleg a minden járműtulajdonos által a jármű motorjának űrtartalma alapján fizetett éves adóból, amelyből jelenleg 6 milliárd font bevétele származik a költségvetésnek.
A legnagyobb brit autóklub, az AA elnöke, Edmund King a hétfői The Timesnak ugyanakkor kijelentette: bár a kormány jelzései szerint autópályadíjat csak az újonnan épülő utakra lehetne kiróni, a brit autósok közül azonban sokan azt gyanítják majd, hogy ez csak a kezdete lesz egy olyan úthasználati díjrendszernek, amely végül az országos hálózat egészére kiterjed majd. King szerint a brit járművezetők "már sokszorosan kifizették" az úthálózat árát, és jelenleg is évente 45 milliárd fonttal (16 ezer milliárd forinttal) járulnak hozzá a közúti közlekedési beruházásokhoz különböző adók formájában.
 
MTI 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!