2p

A legnagyobb európai légitársaságok után térségünkben is egyre több légivállalat lép a privatizáció útjára. A nyugat-európai példák néhány esetben azt mutatják: az állam által táplált cégek hosszútávon életképtelenek, más társaságok viszont állami kézben is virulnak, derül ki az mfor.hu körképéből.

Politikai kérdés?

160 millió kontra 20 milliárd: politikai kérdés?

[ajanlo=429][igazitas=right/]A Malév privatizációja az utóbbi időben politikai kérdéssé vált, különösen a vételárat tekintve térnek el a vélemények. Nem kommentált sajtóhírek szerint az ÁPV Rt. az érvényben lévő pályázatok alapján 160 millió forintért kívánja értékesíteni a légitársaságot, miközben az ellenzék szerint az tizenkét-húsz milliárd forintot is megérne.

Gaál Péter, a Malév korábbi vezető jogtanácsosa, a Gazdasági Szakemberek Szakszervezetének tagja szerint - figyelembe véve a cég repülési jogainak értékét - a Malév értéke 5-10 milliárd forint között mozog.

A Népszabadságban közölt elemzés szerint a menedzsment sikeres válságkezelési programjának köszönhetően a nemzeti légitársaság 2006 végéig biztosan nem szorul tőkebefektetésre, 2007-ben pedig már akár 5-20 milliárd forintot is érhet majd a jelenlegi 150 millióval szemben.



A kormány ezzel szemben úgy érvel: az állam érdeke, hogy ne olyan társaságot pénzeljen a továbbiakban, amelyik folyamatosan egy állami köldökzsinóron képes csak életben maradni. Ez az állapot 2004. május elseje óta nem fenntartható, ugyanis sem az államilag garantált hitel, sem az állam által átvállalt kötelezettségvállalás nem EU-konform.

[ajanlo=468][igazitas=left/]A kormány szerint a Malévnek üzemi szintű vesztesége van, amely a személyszállításból keletkezik, és amelyet jelen pillanatban nyereséges üzletágai nem képesek kompenzálni. Úgy vélik: ha nem adják el a vállalatot, akkor nagy valószínűséggel 30-50 milliárd forintos veszteség fog megjelenni a cégnél, amelyet az adófizetőknek kell majd állniuk.

A jelenlegi helyzetben tehát felettéb kérdéses, hogy az érintett szervek képesek lesznek-e (párt)politikai érdekektől, közhangulattól független, kizárólag szakmai döntést hozni. Annyi mindenesetre biztos, hogy a Malév csak akkor tarthatja meg nemzeti légitársaság státusát, ha legalább 51 százalékban magyar tulajdonban marad.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!