4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Továbbra sem utalta át a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-nek a Malévval kapcsolatban vállalt kötelezettségek biztosítékául szolgáló 32 millió eurós bankgaranciát a légitársaságot áttételesen birtokló Vnyesekonombank (VEB). Az orosz tulajdonos sejtetni engedte: ez nagyban függ majd attól, hajlandó-e beszállni a magyar állam a komoly pénzügyi nehézségekkel küzdő légitársaság megsegítésébe. Addig is az orosz állami befektetési bank - ígérete szerint - újabb, ezúttal tízmillió euró nagyságrendű tőkeemelést hajt végre a Malévet birtokló AirBridge Zrt.-nél.

Ballo a magyar állam segítségére apellál (Fotó: MTI)

Bár az MNV Zrt. már áprilisban lehívta a Malévvel kapcsolatban vállalt kötelezettségek biztosítékául szolgáló 32 millió eurós bankgaranciát a VEB Zrt.-től, az összeg a mai napig sem érkezett meg a magyar félhez. (A bankgaranciát annak idején éppen azért építették be a 2007 tavaszán privatizált légitársaság magánosítási szerződésébe, hogy a magyar államnak legyen eszköz a kezében abban az esetben, ha az orosz fél – akkor ez még Borisz Abramovicsot jelentette – nem vagy nem teljes egészében teljesíti a privatizációs szerződésben vállalt pénzügyi kötelezettségeket - a szerk.)    

"Ha nem segítenek, elveszíthetik a Malévet"

Anatoly Ballo, a Malév igazgatóságának elnöke ezzel kapcsolatban - többszöri kérdésre - mindössze annyit közölt: a magyar kormánnyal jelenleg is folynak a tárgyalások, egy hónapon belül le kívánnak zárni minden kérdést. Emellett meglehetősen homályosnak tűnő ígéretet tett arra, hogy "valamennyi összeg át lesz utalva bizonyos határidőkön belül."

Ballo - aki a VEB alelnöke is - egyúttal többször is burkoltan utalt arra, hogy a bankgarancia lehívásának kérdése összefügg azzal, hajlandó-e a magyar állam valamilyen módon beszállni a nehéz pénzügyi helyzetben lévő társaság finanszírozásába. Példaként említette az orosz államot, amely szerinte különböző csatornákon – adótámogatás, lízingkiadások támogatása – segíti az ottani légifuvarozó cégeket.

"Jelenleg fel tudnak szállni a gépek, fizetni tudjuk a béreket is. (…) A Malév azonban ki van téve a piacnak" – fogalmazott az elnök, majd sejtetni engedte, hogy amennyiben a magyar állam nem nyúl a zsebébe, akkor "elveszíti a légitársaságot." Ballo ezzel kapcsolatban azt is megjegyezte, hogy "a piaci igényeknek megfelelő, de nem drámai mértékű leépítésre" szinte biztosan számítani kell a cégnél.

10 millió eurós tőkeemelés lesz

A  Malév igazgatósága egyébként ma hagyta jóvá a cég 2009-es költségvetési tervét. Ballo a részletekről nem nyilatkozott, annyit azonban elárult, hogy május végéig újabb, 10 millió eurós tőkeemelést hajt majd végre a Malévnál a tulajdonos AirBridge Zrt. Az elnök szerint június végéig kidolgozzák a három éves üzleti tervet is, amely szerint a légitársaságnak ezen időszak végére nyereséges céggé kell válnia. A hároméves tervről annak elfogadásáig szintén nem kívánt információkat közölni.

Az AirBridge Zrt. márciusban már döntött egy hárommilliárd forintos tőkeinjekcióról. Ballo azonban arra a kérdésre sem kívánt válaszolni, hogy ezt mire használta fel a Malév.

Annyi biztos, hogy a VEB a múlt hónapban - a hárommilliárd forintos tőkeinjekciótól függetlenül -  20 millió eurós forrást biztosított a Malév számára, mely többek között lehetővé tette a társaság regionális flotta-átalakítási programjának folytatását. Ennek köszönhetően jelenleg már kettő Bombardier Q400-ast üzemeltet a cég, számuk a nyárra négyre nő, közölte az mfor.hu-val a légitársaság kommunikációs osztálya.

Epizódszerepet sem kapott az új vezér

Ami az AirBridge tulajdonosi hátterét illeti, Borisz Abramovics 49 százalékos részét márciusban vette át a privatizációt kezdetek óta finanszírozó VEB. Az AirBridge többségi tulajdonosa egy magyar magánszemély, a társaságban már korábban is részesedéssel rendelkező Költő Magdolna lett. Ez azért fontos, mert így a Malév papíron magyar légitársaság maradt, azaz megtarthatja az Európai Unión belüli leszállási jogait - az irányítás azonban továbbra is az orosz tulajdonos kezében lesz majd.

A márciusi közgyűlés óta egyébként már új vezért is találtak a cégnek Martin Gauss személyében. A korábban a német dba légitársaságot irányító szakember azonban a mai sajtótájékoztatón epizódszerepet sem kapott az orosz elnök mellett, így egyelőre rejtély, milyen módon kívánja kivezetni majd a céget a válságból.    

Wéber Balázs

Menedszment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!