Bár az MNV Zrt. már áprilisban lehívta a Malévvel kapcsolatban vállalt kötelezettségek biztosítékául szolgáló 32 millió eurós bankgaranciát a VEB Zrt.-től, az összeg a mai napig sem érkezett meg a magyar félhez. (A bankgaranciát annak idején éppen azért építették be a 2007 tavaszán privatizált légitársaság magánosítási szerződésébe, hogy a magyar államnak legyen eszköz a kezében abban az esetben, ha az orosz fél – akkor ez még Borisz Abramovicsot jelentette – nem vagy nem teljes egészében teljesíti a privatizációs szerződésben vállalt pénzügyi kötelezettségeket - a szerk.)
"Ha nem segítenek, elveszíthetik a Malévet"
Anatoly Ballo, a Malév igazgatóságának elnöke ezzel kapcsolatban - többszöri kérdésre - mindössze annyit közölt: a magyar kormánnyal jelenleg is folynak a tárgyalások, egy hónapon belül le kívánnak zárni minden kérdést. Emellett meglehetősen homályosnak tűnő ígéretet tett arra, hogy "valamennyi összeg át lesz utalva bizonyos határidőkön belül."
Ballo - aki a VEB alelnöke is - egyúttal többször is burkoltan utalt arra, hogy a bankgarancia lehívásának kérdése összefügg azzal, hajlandó-e a magyar állam valamilyen módon beszállni a nehéz pénzügyi helyzetben lévő társaság finanszírozásába. Példaként említette az orosz államot, amely szerinte különböző csatornákon – adótámogatás, lízingkiadások támogatása – segíti az ottani légifuvarozó cégeket.
"Jelenleg fel tudnak szállni a gépek, fizetni tudjuk a béreket is. (…) A Malév azonban ki van téve a piacnak" – fogalmazott az elnök, majd sejtetni engedte, hogy amennyiben a magyar állam nem nyúl a zsebébe, akkor "elveszíti a légitársaságot." Ballo ezzel kapcsolatban azt is megjegyezte, hogy "a piaci igényeknek megfelelő, de nem drámai mértékű leépítésre" szinte biztosan számítani kell a cégnél.
10 millió eurós tőkeemelés lesz
A Malév igazgatósága egyébként ma hagyta jóvá a cég 2009-es költségvetési tervét. Ballo a részletekről nem nyilatkozott, annyit azonban elárult, hogy május végéig újabb, 10 millió eurós tőkeemelést hajt majd végre a Malévnál a tulajdonos AirBridge Zrt. Az elnök szerint június végéig kidolgozzák a három éves üzleti tervet is, amely szerint a légitársaságnak ezen időszak végére nyereséges céggé kell válnia. A hároméves tervről annak elfogadásáig szintén nem kívánt információkat közölni.
Az AirBridge Zrt. márciusban már döntött egy hárommilliárd forintos tőkeinjekcióról. Ballo azonban arra a kérdésre sem kívánt válaszolni, hogy ezt mire használta fel a Malév.
Annyi biztos, hogy a VEB a múlt hónapban - a hárommilliárd forintos tőkeinjekciótól függetlenül - 20 millió eurós forrást biztosított a Malév számára, mely többek között lehetővé tette a társaság regionális flotta-átalakítási programjának folytatását. Ennek köszönhetően jelenleg már kettő Bombardier Q400-ast üzemeltet a cég, számuk a nyárra négyre nő, közölte az mfor.hu-val a légitársaság kommunikációs osztálya.
Epizódszerepet sem kapott az új vezér
Ami az AirBridge tulajdonosi hátterét illeti, Borisz Abramovics 49 százalékos részét márciusban vette át a privatizációt kezdetek óta finanszírozó VEB. Az AirBridge többségi tulajdonosa egy magyar magánszemély, a társaságban már korábban is részesedéssel rendelkező Költő Magdolna lett. Ez azért fontos, mert így a Malév papíron magyar légitársaság maradt, azaz megtarthatja az Európai Unión belüli leszállási jogait - az irányítás azonban továbbra is az orosz tulajdonos kezében lesz majd.
A márciusi közgyűlés óta egyébként már új vezért is találtak a cégnek Martin Gauss személyében. A korábban a német dba légitársaságot irányító szakember azonban a mai sajtótájékoztatón epizódszerepet sem kapott az orosz elnök mellett, így egyelőre rejtély, milyen módon kívánja kivezetni majd a céget a válságból.
Wéber Balázs
Menedszment Fórum