2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az MVSZ etikai kérdésként kezeli a vámszolgálati helyet üzemeltetők költségtérítésével kapcsolatos problémákat. Egyes, úgynevezett szolgálati helyet üzemeltető vámügynökségek ugyanis - visszaélve erőfölényükkel - indokolatlanul magas költségeket számítanak fel az ügyfeleknek, főleg azoknak, akik a vámhatóság ingyenes szolgáltatásait veszik igénybe.

Magyarországon a vámolás valóban díjmentes a törvények szerint; egy 1996-os kormányrendelet azonban lehetőséget ad a vámügynököknek, hogy a vámkezeltetéssel kapcsolatosan bizonyos költségeket átháríthassanak ügyfeleikre. Így erre hivatkozva általában pár száz forinttól akár több ezer forintig is terjedő díjat kell fizetniük még azoknak is, akik nem a vámügynökök, hanem a vámhatóság ingyenes szolgáltatásait szeretnék igénybe venni. A jogszabályok által biztosított lehetőség viszont visszaélésre és nyerészkedésre is alkalmat adhat. Jó példa erre a kiskőrösi Ela-Zoll Sped Kft. vitás esete a szolgálati helyet üzemeltető Németh Trans-Ker Kft.-vel. Ez utóbbi indokolatlanul magas díjakat vezetett be különböző jogcímeken, s ezzel az egyoldalú lépésével meglehetősen hátrányos helyzetbe hozta az Ela-Zoll Spedet. A kilátástalan helyzetre való tekintettel az Ela-Zoll az érdekvédelmi képviseletét ellátó MVSZ-hez fordult segítségért, miután nem jutott dűlőre a hatóság embereivel. Az MVSZ állást foglalt az ügyben, és arra hívta fel az érintettek figyelmét, hogy a költségtérítés alkalmazásával a szolgálati helyet üzemeltető vámügynök csak a tényleges költségeit fizettetheti meg, az nem tartalmazhat nyereséget számára.

Így a szövetség etikailag is elfogadhatatlannak tartja azoknak a vámügynököknek az eljárását, akik több pénzt számítanak fel a vámhatóság ügyei, mint sajátjaik teljes körű vámolása után. A vitás kérdés nem zárult le, a precedensértékű ügyben az illetékes bíróság várhatóan júliusban hoz majd ítéletet. Hírek szerint azonban 2002. június 6-ával bezárták a Németh Trans-Ker szolgálati helyét, ami állandó felügyeletként üzemel tovább. A szövetségek szakmai összefogása nemcsak e probléma kapcsán lenne indokolt, hiszen az uniós csatlakozás valamennyi vámközreműködő jövőjét jelentősen befolyásolni fogja. Az együttműködés szükségességére pedig maga a vámhatóság hívta fel többször is a figyelmet, amely a jelekből ítélve ugyanakkor nem kíván felelősséget vállalni a vámtevékenységben közreműködők sorsának alakulásáért.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!