2002. július 22. 17:32

Az MVSZ etikai kérdésként kezeli a vámszolgálati helyet üzemeltetők költségtérítésével kapcsolatos problémákat. Egyes, úgynevezett szolgálati helyet üzemeltető vámügynökségek ugyanis - visszaélve erőfölényükkel - indokolatlanul magas költségeket számítanak fel az ügyfeleknek, főleg azoknak, akik a vámhatóság ingyenes szolgáltatásait veszik igénybe.

Magyarországon a vámolás valóban díjmentes a törvények szerint; egy 1996-os kormányrendelet azonban lehetőséget ad a vámügynököknek, hogy a vámkezeltetéssel kapcsolatosan bizonyos költségeket átháríthassanak ügyfeleikre. Így erre hivatkozva általában pár száz forinttól akár több ezer forintig is terjedő díjat kell fizetniük még azoknak is, akik nem a vámügynökök, hanem a vámhatóság ingyenes szolgáltatásait szeretnék igénybe venni. A jogszabályok által biztosított lehetőség viszont visszaélésre és nyerészkedésre is alkalmat adhat. Jó példa erre a kiskőrösi Ela-Zoll Sped Kft. vitás esete a szolgálati helyet üzemeltető Németh Trans-Ker Kft.-vel. Ez utóbbi indokolatlanul magas díjakat vezetett be különböző jogcímeken, s ezzel az egyoldalú lépésével meglehetősen hátrányos helyzetbe hozta az Ela-Zoll Spedet. A kilátástalan helyzetre való tekintettel az Ela-Zoll az érdekvédelmi képviseletét ellátó MVSZ-hez fordult segítségért, miután nem jutott dűlőre a hatóság embereivel. Az MVSZ állást foglalt az ügyben, és arra hívta fel az érintettek figyelmét, hogy a költségtérítés alkalmazásával a szolgálati helyet üzemeltető vámügynök csak a tényleges költségeit fizettetheti meg, az nem tartalmazhat nyereséget számára.

Így a szövetség etikailag is elfogadhatatlannak tartja azoknak a vámügynököknek az eljárását, akik több pénzt számítanak fel a vámhatóság ügyei, mint sajátjaik teljes körű vámolása után. A vitás kérdés nem zárult le, a precedensértékű ügyben az illetékes bíróság várhatóan júliusban hoz majd ítéletet. Hírek szerint azonban 2002. június 6-ával bezárták a Németh Trans-Ker szolgálati helyét, ami állandó felügyeletként üzemel tovább. A szövetségek szakmai összefogása nemcsak e probléma kapcsán lenne indokolt, hiszen az uniós csatlakozás valamennyi vámközreműködő jövőjét jelentősen befolyásolni fogja. Az együttműködés szükségességére pedig maga a vámhatóság hívta fel többször is a figyelmet, amely a jelekből ítélve ugyanakkor nem kíván felelősséget vállalni a vámtevékenységben közreműködők sorsának alakulásáért.