Tíz és 25 százalék közötti részesedést kaphat a MÁV Cargóban a privatizáción nyertes konzorcium magyar tagja, a GySEV Zrt., amelynek ezzel arányos mértékben kell majd beszállnia a 102,5 milliárd forintos vételárba, nyilatkozta a Die Presse csütörtöki számában Ferdinand Schmidt, a Rail Cargo Austria (RCA) vezérigazgatója. A magyar cég részesedésének pontos nagyságáról még év elején döntés születik.
Mint ismert, az osztrák államvasutak teherszállító leányvállalata, az RCA és a GysEV Zrt. konzorciumát november végén nyilvánították a MÁV Cargo privatizációjának nyertesévé, az erről szóló szerződést pedig tegnap írták alá. A konzorciumban az RCA kilencvenegy, a magyar cég kilenc százalékos tulajdonnal bír.
Közvetve még tulajdonos marad az állam
Bár a GysEV-ben az osztrák állam és az osztrák Speditions Holding GmbH is rendelkezik részesedéssel (34,5, illetve 5,9 százalék erejéig), a többségi tulajdonos 59,6 százalékos részaránnyal a magyar állam. Mindez azt jelenti, hogy a magyar államnak közvetve továbbra is lesz majd részesedése a MÁV Cargóban.
Igaz, mindez nem változtat azon a tényen, hogy az irányítás a magyar fuvarozási cégben minimum 75 százalékos tulajdonrészt szerző RCA kezébe kerül át. A MÁV Cargo menedzsmentjébe egyébként minimum egy tagot delegál majd az osztrák cég.
A lap egyébként most sem hagyta szó nélkül, hogy az RCA osztrák elemzők túl magas árat fizetett a MÁV Cargóért. Állításuk szerint Kóka János, a privatizáció elindításakor még regnáló gazdasági és közlekedési miniszter előzetesen mintegy hatvanmilliárd forintra értékelte a magyar társaságot, s így az osztrákok végső ajánlatán "a magyar kormány is meglepődött".
A lap egyébként úgy tudja, hogy az RCA az első körben mintegy ötvenmilliárd forint körüli összeggel pályázott, ám végül megduplázta ajánlatát, és csak ennek köszönhetően előzte meg a 86 milliárd forintot kínáló szlovák Spedtrans-Slavia Capital konzorciumot.
Az RCA vezetése mindenesetre visszautasította azt a vádat, hogy túl nagy árat fizettek a MÁV Cargóért. Schmidt szerint egyrészt a magyar árufuvarozó cég fontos az RCA stratégiája szempontjából, hiszen általa nem csak az Ukrajnába, hanem a Balkánra és a Fekete-tengerre irányuló forgalom egy részére is rátehetik a kezüket.
Egyelőre nem lesz leépítés
Schmidt arra is felhívta a figyelmet: a MÁV Cargo több mint 13 ezer tehervagonnal rendelkezik, amelyek értéke állítása szerint egyenként 80- 100 ezer euróra (20-25 millió forintra) rúg. Közülük kilencezret még legalább húsz évig lehet használni, tette hozzá. Igaz, a többi részük gyakorlatilag ócskavasnak számít, legalábbis az osztrák kritikusok szerint.
Ami a MÁV Cargo munkavállalóit illeti, az RCA garantálja továbbfoglalkoztatásukat - egyes információk szerint minimum két évig nem kerülhet sor leépítésre.
Igaz, Gustav Poschalko, az RCA igazgatósági tagja budapesti sajtótájékoztatóján részletek említése nélkül azt is elmondta, hogy a jövőben "kellemetlen intézkedésekre is szükség lesz."
A Die Presse szerint egyébként a MÁV Cargo megvétele csupán az első lépés az RCA terjeszkedési stratégiájában, azaz elképzelhető, hogy a az osztrák cég a jövőben más térségbeli vasúttársaságokra is kiveti a hálóját.
W. B.
Menedzsment Fórum