3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár szerdán aláírták a MÁV Cargo teljes részvénycsomagjának eladásáról szóló szerződést, ez nem jelenti azt, hogy a magyar állam teljes egészében elveszítené részesedését az árufuvarozó cégben. Osztrák lapértesülések szerint ugyanis a győztes konzorcium tagja, a részben magyar állami tulajdonban lévő GySEV akár a negyedrészét is megszerezheti a cégnek.

A vagonok egy része már ócskavas (Forrás: MTI)

Tíz és 25 százalék közötti részesedést kaphat a MÁV Cargóban a privatizáción nyertes konzorcium magyar tagja, a GySEV Zrt., amelynek ezzel arányos mértékben kell majd beszállnia a 102,5 milliárd forintos vételárba, nyilatkozta a Die Presse csütörtöki számában Ferdinand Schmidt, a Rail Cargo Austria (RCA) vezérigazgatója. A magyar cég részesedésének pontos nagyságáról még év elején döntés születik.

Mint ismert, az osztrák államvasutak teherszállító leányvállalata, az RCA és a GysEV Zrt. konzorciumát november végén nyilvánították a MÁV Cargo privatizációjának nyertesévé, az erről szóló szerződést pedig tegnap írták alá. A konzorciumban az RCA kilencvenegy, a magyar cég kilenc százalékos tulajdonnal bír.

Közvetve még tulajdonos marad az állam

Bár a GysEV-ben az osztrák állam és az osztrák Speditions Holding GmbH is rendelkezik részesedéssel (34,5, illetve 5,9 százalék erejéig), a többségi tulajdonos 59,6 százalékos részaránnyal a magyar állam. Mindez azt jelenti, hogy a magyar államnak közvetve továbbra is lesz majd részesedése a MÁV Cargóban.

Igaz, mindez nem változtat azon a tényen, hogy az irányítás a magyar fuvarozási cégben minimum 75 százalékos tulajdonrészt szerző RCA kezébe kerül át. A MÁV Cargo menedzsmentjébe egyébként minimum egy tagot delegál majd az osztrák cég.

A lap egyébként most sem hagyta szó nélkül, hogy az RCA osztrák elemzők túl magas árat fizetett a MÁV Cargóért. Állításuk szerint Kóka János, a privatizáció elindításakor még regnáló gazdasági és közlekedési miniszter előzetesen mintegy hatvanmilliárd forintra értékelte a magyar társaságot, s így az osztrákok végső ajánlatán "a magyar kormány is meglepődött".

A lap egyébként úgy tudja, hogy az RCA az első körben mintegy ötvenmilliárd forint körüli összeggel pályázott, ám végül megduplázta ajánlatát, és csak ennek köszönhetően előzte meg a 86 milliárd forintot kínáló szlovák Spedtrans-Slavia Capital konzorciumot.

Az RCA vezetése mindenesetre visszautasította azt a vádat, hogy túl nagy árat fizettek a MÁV Cargóért. Schmidt szerint egyrészt a magyar árufuvarozó cég fontos az RCA stratégiája szempontjából, hiszen általa nem csak az Ukrajnába, hanem a Balkánra és a Fekete-tengerre irányuló forgalom egy részére is rátehetik a kezüket.

Egyelőre nem lesz leépítés

Schmidt arra is felhívta a figyelmet: a MÁV Cargo több mint 13 ezer tehervagonnal rendelkezik, amelyek értéke állítása szerint egyenként 80- 100 ezer euróra (20-25 millió forintra) rúg. Közülük kilencezret még legalább húsz évig lehet használni, tette hozzá. Igaz, a többi részük gyakorlatilag ócskavasnak számít, legalábbis az osztrák kritikusok szerint.

Ami a MÁV Cargo munkavállalóit illeti, az RCA garantálja továbbfoglalkoztatásukat - egyes információk szerint minimum két évig nem kerülhet sor leépítésre.

Igaz, Gustav Poschalko, az RCA igazgatósági tagja budapesti sajtótájékoztatóján részletek említése nélkül azt is elmondta, hogy a jövőben "kellemetlen intézkedésekre is szükség lesz."

A Die Presse szerint egyébként a MÁV Cargo megvétele csupán az első lépés az RCA terjeszkedési stratégiájában, azaz elképzelhető, hogy a az osztrák cég a jövőben más térségbeli vasúttársaságokra is kiveti a hálóját.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!