3p

Bár szerdán aláírták a MÁV Cargo teljes részvénycsomagjának eladásáról szóló szerződést, ez nem jelenti azt, hogy a magyar állam teljes egészében elveszítené részesedését az árufuvarozó cégben. Osztrák lapértesülések szerint ugyanis a győztes konzorcium tagja, a részben magyar állami tulajdonban lévő GySEV akár a negyedrészét is megszerezheti a cégnek.

A vagonok egy része már ócskavas (Forrás: MTI)

Tíz és 25 százalék közötti részesedést kaphat a MÁV Cargóban a privatizáción nyertes konzorcium magyar tagja, a GySEV Zrt., amelynek ezzel arányos mértékben kell majd beszállnia a 102,5 milliárd forintos vételárba, nyilatkozta a Die Presse csütörtöki számában Ferdinand Schmidt, a Rail Cargo Austria (RCA) vezérigazgatója. A magyar cég részesedésének pontos nagyságáról még év elején döntés születik.

Mint ismert, az osztrák államvasutak teherszállító leányvállalata, az RCA és a GysEV Zrt. konzorciumát november végén nyilvánították a MÁV Cargo privatizációjának nyertesévé, az erről szóló szerződést pedig tegnap írták alá. A konzorciumban az RCA kilencvenegy, a magyar cég kilenc százalékos tulajdonnal bír.

Közvetve még tulajdonos marad az állam

Bár a GysEV-ben az osztrák állam és az osztrák Speditions Holding GmbH is rendelkezik részesedéssel (34,5, illetve 5,9 százalék erejéig), a többségi tulajdonos 59,6 százalékos részaránnyal a magyar állam. Mindez azt jelenti, hogy a magyar államnak közvetve továbbra is lesz majd részesedése a MÁV Cargóban.

Igaz, mindez nem változtat azon a tényen, hogy az irányítás a magyar fuvarozási cégben minimum 75 százalékos tulajdonrészt szerző RCA kezébe kerül át. A MÁV Cargo menedzsmentjébe egyébként minimum egy tagot delegál majd az osztrák cég.

A lap egyébként most sem hagyta szó nélkül, hogy az RCA osztrák elemzők túl magas árat fizetett a MÁV Cargóért. Állításuk szerint Kóka János, a privatizáció elindításakor még regnáló gazdasági és közlekedési miniszter előzetesen mintegy hatvanmilliárd forintra értékelte a magyar társaságot, s így az osztrákok végső ajánlatán "a magyar kormány is meglepődött".

A lap egyébként úgy tudja, hogy az RCA az első körben mintegy ötvenmilliárd forint körüli összeggel pályázott, ám végül megduplázta ajánlatát, és csak ennek köszönhetően előzte meg a 86 milliárd forintot kínáló szlovák Spedtrans-Slavia Capital konzorciumot.

Az RCA vezetése mindenesetre visszautasította azt a vádat, hogy túl nagy árat fizettek a MÁV Cargóért. Schmidt szerint egyrészt a magyar árufuvarozó cég fontos az RCA stratégiája szempontjából, hiszen általa nem csak az Ukrajnába, hanem a Balkánra és a Fekete-tengerre irányuló forgalom egy részére is rátehetik a kezüket.

Egyelőre nem lesz leépítés

Schmidt arra is felhívta a figyelmet: a MÁV Cargo több mint 13 ezer tehervagonnal rendelkezik, amelyek értéke állítása szerint egyenként 80- 100 ezer euróra (20-25 millió forintra) rúg. Közülük kilencezret még legalább húsz évig lehet használni, tette hozzá. Igaz, a többi részük gyakorlatilag ócskavasnak számít, legalábbis az osztrák kritikusok szerint.

Ami a MÁV Cargo munkavállalóit illeti, az RCA garantálja továbbfoglalkoztatásukat - egyes információk szerint minimum két évig nem kerülhet sor leépítésre.

Igaz, Gustav Poschalko, az RCA igazgatósági tagja budapesti sajtótájékoztatóján részletek említése nélkül azt is elmondta, hogy a jövőben "kellemetlen intézkedésekre is szükség lesz."

A Die Presse szerint egyébként a MÁV Cargo megvétele csupán az első lépés az RCA terjeszkedési stratégiájában, azaz elképzelhető, hogy a az osztrák cég a jövőben más térségbeli vasúttársaságokra is kiveti a hálóját.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!