4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A pénteki kereskedés első 5 percét leszámítva csak csalódást okoztak a Facebook részvények. Hétfőn, a második kereskedési napján a helyzet csak még rosszabb lett: 7 százalékos mínusszal nyitott a papír.

A 38 dolláros kibocsátási ár alatt kezdte meg a második kereskedési napját a nagy izgalommal várt Facebook. A részvények árfolyamát már a nyitás előtti kereskedésben lehúzták - ráadásul jelentősnek mondható forgalom mellett -, ennek köszönhetően a pénteki záróárfolyamhoz képest több mint 8 százalékkal alacsonyabban, 35,09 dolláros értéken nyitott. A tőzsdenyitást követő 15 percben pedig csak tovább romlott a hangulat: az eladók kerekedtek felül, így egészen 33,1 dollárig csúszott az árfolyam több mint 13 százalékos zuhanást realizálva. (Egyes vélemények szerint az is elképzelhető, hogy a tőzsdére lépéskori túlárazás után a részvények valós értékére korrigál az árfolyam).

A részvények jegyzése ennél lejjebb már nem kúszott, viszont egészen magyar idő szerint este 7-ig a 33-34 dolláros szintek között mozgott az árfolyam, ezt követően úgy tűnt, megjelentek a vevők is a piacon, hiszen fél 8 után már 34,6 dolláron jegyezték a papírokat. 

A szektortárs Zynga és LinkedIn árfolyama egyébként szintén 5-10 százalékos eséssel vágott neki a kereskedésnek, miközben a Google-t nem hatotta meg a versenytársak árfolyamzuhanása.

Csak a Morgan Stanley mentette meg a Facebookot a bukástól az első nap

Már a pénteki, magyar idő szerint 17:05-re kiírt indulás is közel fél órát csúszott a kereskedési rendszer átmeneti technikai problémái miatt, mely nem tudta megfelelően kezelni a beérkező vevői igényeket. Aztán a 38 dolláros kibocsátási ár 42 dollárra szökött, ami azonnali 12 százalékos pluszt jelentett. Az első percek szárnyalását követően azonban fokozatosan elapadt ez a többlet, és végül 0,6 százalékos pluszban zárta az első kereskedési napját az év legjobban várt részvénye. Az, hogy végül nem esett a kibocsátási ár alá az árfolyam, leginkább a Morgan Stanley jelentős vásárlásainak köszönhető. Az pedig nagy kérdés, hogy a második kereskedési napon is hasonló "beavatkozás" szükségét érzi-e a bank, hiszen az egyértelmű, hogy sem a nyitás előtti kereskedésben sem pedig az utána következő órákban nem lépett közbe.

Ráadásul már a Morgan Stanley környékén sem megy minden könnyedén, hiszen az esetet ismerő források szerint több, Facebookkal kapcsolatos "még nem teljesített" megbízás van a banknál. Ezzel kapcsolatban a cég reméli, hogy képes feldolgozni azokat a megfelelő időben. 

Csak egy sztorit vettek a lelkesedők?

Az év legnagyobb lelkesedéssel várt tőzsdére lépése kötődik a Facebook nevéhez, bár a mindennapok emberét sikerült is meggyőzni arról, hogy jó ötlet a befektetés, a szakemberek, elemzők már sokkal szkeptikusabbak voltak. Elég, ha csak a világ egyik legnagyobb tőzsdegurujának, Warren Buffettnek a nyilatkozára gondolunk, aki egyértelműen és határozottan elzárkózott a közösségi oldal részvényeitől.

Már a tőzsdére lépés előtt is több elemző és szakember hívta fel a figyelmet a Facebook-lufira, hiszen hiába a közösségi oldal 900 milliós felhasználói háttere, többen aggódva nézik a bevételek alakulását. Pontosabban azt, hogy honnan és milyen módon tudná a Facebook olyan ütemben növelni a bevételeit, ahogy a cég növekszik. A Facebook próbál alkalmazkodni a technológia fejlődéséhez, és igyekszik elérni azt, hogy egyre többen az internet helyett a mobiltelefonon látogassák a közösségi oldalt. Az viszont, hogy mindebből bevétele is származzon a cégnek, még egy komoly megoldandó feladat. Ha ezen a területen nem tudja megvetni a lábát, akkor az okostelefonok térhódításának korában jelentősen lemaradhat a versenyben, ami csúnya jövőt is festhet Zuckerberg számára.

Azonban nemcsak a mobilhasználat terjedése jelent a cégnek nehézséget, hanem a hagyományos webes reklámok terén is akadályokba ütközött. Múlt héten a General Motors, a világ legnagyobb autógyártója nyilatkozta azt, hogy a márka saját oldalait megtartják, ám leállnak a hirdetéssel, hiszen az nem hozza a várt eredményeket.

"Az emberek csak egy növekedési sztorit vásárolnak meg a részvényekkel" - mondta a Bloombergnek Michael Pachter, a Wedbush Securities elemzője. Mások is osztják ezt a véleményt, az azonban vitathatatlan, hogy a világ ötvenedik legértékesebb cége született meg pénteken 104 milliárd dolláros értékkel, amikor is a világszerte kedvelt közösségi oldal a tőzsdére lépett.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!