2p

Három-öt percenként érkeznének csúcsidőben a fővárosi kikötőkbe az agglomerációból bő másfél év múlva azok a katamaránok, amelyeket egy magyar cég gyártana és működtetne - tájékoztatta a szárazföldi közlekedést tehermentesítő elképzelésekről a Duna-Express Konzorcium vezetője hétfőn.

Götz Sándor, aki hat éve foglalkozik a régiós vízi közlekedés terveinek kidolgozásával, elmondta, hogy az új közlekedési törvénytervezet már "nevesíti" ezt az elképzelést, így 2014 elején elindulhatnának az első katamaránok.

A tervek szerint eleinte négy-hatezer, 2020 táján húsz-huszonötezer, később mintegy negyvenezer utast szállítanának naponta a "vízibuszok" a két végpont - északon Visegrád, Kisoroszi és Vác, délen Százhalombatta, Érd és Szigetújfalu környéke - között, útba ejtve a fővárosi dunai kikötőket.

A konzorcium elképzelései szerint néhány év múlva 28 kikötő állna az utasok rendelkezésére, ebből 11 a fővárosi Duna-szakaszon - mondta Götz Sándor hozzátéve: ez azt jelenti, hogy a BKV jelenlegi kikötőin kívül legalább négy új vízi állomásra lenne szükség; egyre a Batthyányi téren, egyre a 4-es metró Fővám téri csatlakozó pontján, és kettőre az M0-ás közelében.

A konzorcium vezetője kiemelte, hogy a katamaránokat egy magyar cég tervezné, gyártaná, illetve működtetné, de, hogy milyen vállalkozásról van szó, és mennyibe kerülne a terv megvalósítása, arról egyelőre nem kívánt nyilatkozni. Azt azonban elmondta, hogy 2014 első negyedévében két hajót állítanának forgalomba, amelyeket egy éven belül további 14-16, egyenként 165 fős befogadó képességű katamarán vízre bocsátása követne.

A menetrendszerű jártok elindulásának egyik fontos feltétele a magántársaság és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közötti szerződés létrejötte - emelte ki Götz Sándor.

A hajnaltól késő estig közlekedő katamaránok motorját megújuló energiával hajtanák, a "vízibuszok" körülbelül 34,5 kilométeres óránkénti sebességgel szelnék a vizet (ez a csúcsforgalomban araszoló autóbuszok sebességének közel duplája).

Az elképzelések szerint úgynevezett egységes, a katamaránon kívül autóbuszra és villamosra is érvényes jegyeket vezetnének be, de többfajta bérleti konstrukcióban is "gondolkodnak" - közölte a Duna-Express Konzorcium vezetője.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!