4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Szerdán került nyilvánosságra a Nemzetgazdasági Minisztérium legújabb stratégiája, mely ezúttal a hajózás kérdéskörét és jövőjét járja körbe. A 71 oldalas dokumentum szerint újjáélesztenék a MAHART-ot, megépülne a Duna-Tisza csatorna és 10 év múlva 12 ezer ember dolgozhatna az ágazatban.

Szerda délután tette nyilvánossá a Matolcsy-tárca a legújabb stratégiáját, mely a magyar hajózást kívánná ismét felfuttatni.

"A magyar történelemben a hajózás több évszázadon keresztül tradicionális sikerágazat volt. Minden szegmensében, a hajótervezésben és építésben, az úszódaruk gyártásában, a kereskedelmi- és hadihajózásban, a hajóstiszt- és kereskedőképzésben, kikötőépítésben és üzemeltetésben, valamint a vízépítésben hosszú ideig világszínvonalon álltunk. A tapasztalt szakemberek, a műszaki dokumentációk, a tudás ma is rendelkezésre állnak, egyelőre azonban nagy részük külföldi társaságok javára hasznosul" - olvashatók a kezdő sorok, melyek egyben alátámasztják a hajózási stratégia megszületésének fontosságát is.

Hajóépítés magyar módra

A Matolcsy-tárca tervezéskoordinációért felelős államtitkársága által készített anyag szerint a hajózási stratégia főbb kitörési pontjait többek között a következők jelentik: a nemzetközi víziturizmus, a hajók városi és agglomerációs közlekedésbe történő beovnása, a hagyományokon alapuló hazai hajóépítés újjáélesztése, illetve a vízi áruszállítás.

Ahhoz, hogy a magyar hajózás ismét magára találjon, az egész rendszert újjá kell építeni. Ez személyhajók és áruszállító hajók építését (köztük új, magyar hajótípussal is ), a személyhajózási és az áruforgalmi kikötők korszerűsítését  és a hajózást kiszolgáló tevékenységek kialakítását jelenti.

A tárca szerint a hajóépítéshez a MAHART egykori újpesti hajójavítójában, Nyergesújfaluban, Horányban és Baján rendelkezésre állnak még a hajóépítéshez szükséges infrastruktúra egyes elemei, de ha kell, a szlovákiai Komarno hajógyárában korszerű sólyatér bérelhető.

Újjáélesztett MAHART

Ugyanakkor a stratégia egyik talán legfontosabb elemének a MAHART újjáélesztése tekinthető. A vállalat tevékenysége az átszervezések után a megmaradt ingatlanok és egyéb eszközök bérbeadására, valamint a tengeri hajók bérbeadásával kapcsolatos teendők ellátására korlátozódott. A tengeri hajók értékesítése 2004-ben realizálódott, és a tevékenységet nem folytató külföldi leányvállalatok bezárása is befejeződött.

Az újjáélesztésre vonatkozó feladatokat 23 pontban foglalja össze a dokumentum. Így kiderül, hogy a cél a legerősebb közép-európai konténerszállítmányozóvá, emellett a Duna piacvezető folyamhajózási vállalkozásává váljon a cég. Mindehhez a tevékenység-strukturálás, üzleti terv elkészítése után majd saját járműparkot kell kiépíteni, szükséges a szállítmányozási ügynökségek szerződéses alvállalkozói rendszerének kiépítése. Az elhatárolható funkcionális tevékenységek végzésére leányvállalatokat érdemes kialakítani. Emellett lesz hajóépítő tevékenysége is az új MAHART-nak, mellyel az állam tőzsdére is vonulna - 51 százalékos állami tulajdon és 49 százalékos értékesítendő résszel.

Hatás a munkaerőpiacra

A dokumentum szerint amennyiben megépülne a Duna-Tisza csatorna - akárcsak korlátozott funkcióval, elsősorban öntözési célokra - már maga az építkezés is jelentős foglalkoztatás növeléssel járna. Emellett "a megvalósításra javasolt, csökkentett merülésű új magyar hajótípusnak a KKV-k raszterében történő megépítése a hazai hajóépítő iparban emelné a foglalkoztatottságot". Természetesen a beszállítói igény folytán közvetve is új munkahelyeket tudna teremteni a hajóépítés. "Végül pedig a magyar lobogó alatt közlekedő hajók magyar személyzettel közlekednének, ami hosszú távú foglalkoztatást biztosítana a ma jórészt külföldön dolgozó, jól képzett hajósaink jelentős részének".

"Magyarországon jelenleg kb. 3500 – 4000 ember foglalkozik közvetlenül hajózással vagy napi munkája valamilyen közvetett módon kapcsolódik ehhez a tevékenységhez. Ha a statisztikai adatokban mért célokat kb. egy évtizeden belül reálisan elérhetőnek gondoljuk, akkor 10 év múlva kb. 10 – 12 ezer ember munkájára is szükség lehetne ezen a területen" - derül ki a dokumentumból.

Arra azonban a korábbi stratégiákhoz és tervekhez hasonlóan (pl. Wekerle Terv) ebben sem található utalás, hogy mindennek, vagy akár egyes főbb lépéseknek milyen anyagi vonzata lenne. 

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!