2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A 2002-es évben érződött először az európai futballiparban a gazdasági válság szele. A tavalyi őszi szezon már a recesszióról szólt. Megmaradt-e a futballklubok szorongatott helyzete a mostani szezonra is?

2003: kevesebb mérkőzés, kevesebb közvetítés

A gazdasági problémák jelei idén már nyilvánvalóan megmutatkoznak. Szemben a 2002-2003-as idény 157 mérkőzésével, a 2003-2004-es idényben csak 125 mérkőzést láthatnak a nézők. Az alacsonyabb számú közvetítés kisebb arányú médiamegjelenést, reklám- és egyéb bevételt jelent a kluboknak.

András Krisztina és Rohony Ákosnak a témával foglalkozó tanulmánya azonban kimutatja, hogy a klubok gondjai ellenére a nézettség folyamatosan nőtt az utóbbi években is. Mind a stadionokban, mind a képernyők előtt csúcsot dönt a nézőszám – elsősorban a húzóneveknek köszönhetően.

A Bajnokok Lígája 2002–2003-ban csaknem 6.5 millió nézőt vonzott a stadionokba. Az átlag nézőszám a korábbi 3 év 35-36 ezres nézőszámáról 2002– 2003-ban 41350-re nőtt. A tavalyi szezon televíziós közvetítéseit 790 millióan nézték az UEFA által mért 6 legfontosabb, azaz legpiacképesebb országban. Ez 9,27 százalékkal több (723 millió), mint egy évvel korábban.

A népszerűséget tehát sikerült a válság ellenére is megőrizni, sőt növelni. Akkor mi az oka a mérkőzések számának csökkentésének? Hivatalosan a klubok a játékosok leterheltségének csökkentésével magyarázzák a változást.

Valószínűbb azonban az az indok, hogy a médiaipari recessziót kiküszöbölendő, a kisebb fizetőképességű tévétársaságoknak kevesebb meccset kíván eladni az UEFA. Mivel a Bajnokok Ligája bevételei elmaradnak a korábbiaktól, a meccsek számának csökkentésével lehet tartani a mérkőzésenként ’tartandó’, tavalyi 4.,5 millió frankos elméleti szintű díjat. A médiapiac tendenciái tehát visszahatnak a sportüzletre is – a Bajnokok Lígájának pénzügyeit csak a játékosok érdekeivel indokolt trükkökkel lehet egyensúlyban tartani.

Kapcsolódó anyag
Hogy működik az európai futball-üzlet
David Beckham a legjobban kereső focista
Teljesítményarányos fizetés a focistáknál is


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!