2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2002-es évben érződött először az európai futballiparban a gazdasági válság szele. A tavalyi őszi szezon már a recesszióról szólt. Megmaradt-e a futballklubok szorongatott helyzete a mostani szezonra is?

2003: kevesebb mérkőzés, kevesebb közvetítés

A gazdasági problémák jelei idén már nyilvánvalóan megmutatkoznak. Szemben a 2002-2003-as idény 157 mérkőzésével, a 2003-2004-es idényben csak 125 mérkőzést láthatnak a nézők. Az alacsonyabb számú közvetítés kisebb arányú médiamegjelenést, reklám- és egyéb bevételt jelent a kluboknak.

András Krisztina és Rohony Ákosnak a témával foglalkozó tanulmánya azonban kimutatja, hogy a klubok gondjai ellenére a nézettség folyamatosan nőtt az utóbbi években is. Mind a stadionokban, mind a képernyők előtt csúcsot dönt a nézőszám – elsősorban a húzóneveknek köszönhetően.

A Bajnokok Lígája 2002–2003-ban csaknem 6.5 millió nézőt vonzott a stadionokba. Az átlag nézőszám a korábbi 3 év 35-36 ezres nézőszámáról 2002– 2003-ban 41350-re nőtt. A tavalyi szezon televíziós közvetítéseit 790 millióan nézték az UEFA által mért 6 legfontosabb, azaz legpiacképesebb országban. Ez 9,27 százalékkal több (723 millió), mint egy évvel korábban.

A népszerűséget tehát sikerült a válság ellenére is megőrizni, sőt növelni. Akkor mi az oka a mérkőzések számának csökkentésének? Hivatalosan a klubok a játékosok leterheltségének csökkentésével magyarázzák a változást.

Valószínűbb azonban az az indok, hogy a médiaipari recessziót kiküszöbölendő, a kisebb fizetőképességű tévétársaságoknak kevesebb meccset kíván eladni az UEFA. Mivel a Bajnokok Ligája bevételei elmaradnak a korábbiaktól, a meccsek számának csökkentésével lehet tartani a mérkőzésenként ’tartandó’, tavalyi 4.,5 millió frankos elméleti szintű díjat. A médiapiac tendenciái tehát visszahatnak a sportüzletre is – a Bajnokok Lígájának pénzügyeit csak a játékosok érdekeivel indokolt trükkökkel lehet egyensúlyban tartani.

Kapcsolódó anyag
Hogy működik az európai futball-üzlet
David Beckham a legjobban kereső focista
Teljesítményarányos fizetés a focistáknál is


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!