Temesvári Zoltán elmondta: az alvállalkozók eddig még egy fillért sem kaptak. Hozzátette, hogy a helyzet megoldására felvették a kapcsolatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF Zrt.) mellett a térség országgyűlési képviselőivel és tervezik, hogy az unió megfelelő szerveihez fordulnak.
Az ügyvéd felidézte: az alvállalkozók azért kezdték el tiltakozó akciójukat, mert az autópálya kivitelezésében résztvevő, április 26-án csődvédelmet kért Szeviép Zrt. mintegy 3 milliárd forinttal maradt adósa a cégeknek úgy, hogy a teljesítést elismerte, a számláikat befogadta.
Ezt követően az alvállalkozóknak a Sedesa S. A., mint a kivitelező Tisza M-43 Konzorcium vezetője a NIF Zrt. előtt vállalta, hogy megvásárolja a követelések értékének 50 százalékát, a másik részét - 30+10 százalékot - a Szeviép Zrt. csődeljárásából kapják meg az alvállalkozók, akik közben dolgozhatnak tovább. A Sedesa S. A. vállalta, hogy a kötelezettsége 14 százalékát szerződés nélkül június 7-ig kifizeti, a pénz többi részét a szerződéskötést követően, augusztus 9-ig feltölti. Ebből azonban pénz még nem folyt be az alvállalkozókhoz, és az erre vonatkozó szerződést sem írták alá.
Temesvári Zoltán elmondta: a tárgyalások csak húzódtak, a Sedesa S. A. pedig, még mindig nem adott elfogadható ajánlatot. A Szeviép Zrt. csődtárgyalása jövő hétfőn lesz. Az ügyvéd úgy fogalmazott: a demonstráción kívül már nincs más eszköz a szerződés nélküli állapot megszüntetésére. A ki nem fizetett alvállalkozók május 6-án kezdtek demonstrálni az épülő M43-as autópálya és a 47-es út csomópontjának közelében, majd május 13-án elkezdték bontani az út töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában.
Az autópálya beruházója, a NIF Zrt. május 13-án kilátásba helyezte a kivitelezői szerződés felbontását a második szakasz kivitelezőjével, a Tisza M-43 Konzorciummal, mivel az a megállapodás több pontját is megsértette. Június közepén a konzorcium a kivitelezés határidejének meghosszabbítását kérte, a szélsőséges időjárásra való hivatkozással. A kérelmet a NIF Zrt. kivizsgálja.
A szervezet emellett az autópálya első ütemét építő M43 Szeged-Makó Konzorcium esetében is elkezdte a szerződéstől elállás előkészítését, mivel a szabálytalan alvállalkozói megállapodások miatt néhány, a kivitelezésben résztvevő cég ezen a szakaszon sem jut hozzá igazolt teljesítéseinek ellenértékéhez.
MTI