Az adventi időszak közeledtével jócskán megugrik a csokoládévásárlások száma. A hazai lakosság mintegy nyolcmilliárd forintot költ édességre, míg a nassolnivalók éves forgalma 120 milliárd forint. Leginkább a szaloncukor fogy, de a különféle csokoládéfigurák is nagy népszerűségnek örvendenek.
Magyarországon a karácsonyi szezonban vásárolt édességek közül a tejbevonó a legnépszerűbb, ezt követi a tejcsokoládé, míg az étcsoki az előkelő harmadik helyezést vívta ki magának. A hungarikumnak számító szaloncukorból mintegy hatezer tonna fogy, a legkedveltebb a zselés, a tejkaramellás, a marcipános és a kókuszos ízesítésű.
Nem lesz jelentős áremelés
Az eladott mennyiség nyolcvan százaléka rosszabb minőségű zacskós, húsz százaléka pedig dobozos kiszerelésű - mondta el az mfor.hu-nak Halbritter Mátyás, az Édességgyártók Szövetségének elnöke.
A szakember szerint az idei decemberi ünnepek alatt a fogyasztói árakban nem várható jelentős emelkedés. "Aki bátrabban emel, piacot veszíthet" - mutatott rá.
Szaloncukorra 5,5-6 milliárd forintot, csokoládéfigurára 950 millió forintot, játékkal kiegészített figurákra, illetve ajándékcsomagokra 700-800 millió forintot, különböző díszekre pedig 200 millió forintot költenek Magyarországon a decemberi ünnepi szezonban.
A Nestlé Hungária Kft. idei évi tapasztalatai azt mutatják, hogy egyre nagyobb a kereslet csokiféleségekre. Bár a teljes szezon forgalmát még korai lenne értékelni, hiszen nemrég kerültek a boltok polcaira a szezontermékek, a rendelések növekvő tendenciát mutatnak, hangsúlyozta Miklós Panna, a vállalat márkamenedzsere.
Gabonapelyhes Mikulás
A Nestlé a közelgő ünnepek alkalmából számos újdonsággal rukkolt elő. Az üreges figurák terén egyik különlegességük a fahéjas-kekszes mikulás, amelynek zamata - a cég szerint - rácáfol arra a negatív tapasztalatra, amely szerint a csokimikulások tetszetős külseje mögött kevésbé vonzó ízvilág rejtőzik. Manapság pont ugyanolyan élményt tud nyújtani egy dúsított figura (például a gabonapehely darabokat tartalmazó mikulás vagy a mogyorós mikulás), mint egy táblás csokoládé vagy desszert.
Ami az utóbbi édességfajtát illeti, a vállalat e fajtából is külön kiadásokkal lépett piacra. After Eight desszertekből öt különböző íz és formátum lesz kapható az ünnepek alatt. A már ismert tejcsokoládés, narancsos és rudacska mellett új íz az ír krémlikőr, illetve az ínyenc és egészségtudatos fogyasztók számára a 85 százalékos étcsokoládé.
"A boltokban látottak alapján egyértelműen azt tudom mondani, hogy idén is ott lesznek a mikulások az ablakokban. Azt gondolom, az idei megszorítások sem elsősorban az élelmiszerfogyasztásra lesznek hatással" - érvelt Miklós Panna.
Régi-új csokoládécsodák
A Szerencsi Bonbon tapasztalatai szerint mintegy harminc százalékkal nő a csokoládéfogyasztás az adventi időszakban. Az édesipari vállalat tíz év kihagyás után nemrég hozta vissza a régi idők kedvelt melódia csokiját. A termék hetven százalék kakaóanyag tartalmú étcsokoládéval készül, benne a dúsítás pörkölt mandula, mogyoró és mézes kesudió a klasszikus ostyalappal zárva, eredeti alufóliás csomagolásban. A régi-új terméknek már most sikere van, mutatott rá Maszler László, a vállalat üzemvezetője.
További újításuk a díszdobozos, mogyorókrémmel töltött tejcsokoládés desszertszaloncukor, ropogós crispyvel, aranyszínű fóliában. Szintén a magyar fogyasztóknak szánt karácsonyi ajándék a kézzel gyártott konyakmeggy, a Gourmand-desszert és az öt szemből álló tradicionális finomdesszert, melynek összetevői a mandula-nugát, a méz-mandulás desszert, a tejcsokis mazsola-halom, valamint a sósmandula desszert.
Simon Rita
Menedzsment Fórum