A Nemzeti Fejlesztési Tanácsot a miniszterelnök vezeti, alelnöke a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület (FIT) alelnöke, tagjai a regionális fejlesztési tanácsok, a Gazdasági és Szociális Tanács delegáltjai és a miniszterelnök által felkért szakemberek, valamint állandó meghívottként részt vesznek a FIT tagjai.
A régiók egyet értenek a II. NFT-vel
Bajnai Gordon elmondta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Tanács szeptember 25-én véleményezi a kormánydöntés előtt a társadalmi vita alapján átdolgozott második Nemzeti Fejlesztési Tervet. A II. NFT társadalmi vitájával kapcsolatban Bajnai Gordon közölte: folyamatosan egyeztet a régiókkal, eddig ötben tárgyalt. Az eddigi tapasztalatok szerint a régiók egyetértenek a fő célkitűzésekkel, és nagy érdeklődést mutatnak a megvalósítás iránt. A társadalmi vitában eldöntendő kérdésként fogalmazódott meg, hogy milyen arányt képviseljen a versenyképesség illetve a felzárkóztatás, a közlekedés és a környezetvédelem, a humán terület vagy az infrastruktúra fejlesztése.
Bajnai jelezte, hogy a társadalmi egyeztetés során több szervezet is megtárgyalta a tervet, szeptember 19-én parlamenti vitanapot tartanak a fejlesztésről, szeptember 25-én a Nemzeti Fejlesztési Tanács elé viszik, és a szeptember végi kormánydöntést követően nyújtják be Brüsszelnek. Októberben készülnek el a regionális illetve az ágazati operatív programok, és novemberben derül ki, mely programok indulhatnak a következő két évben.
A II. NFT és a konvergenciaprogram
A kormánybiztos szólt a készülő II. NFT és a konvergencia kapcsolatáról. Utalt arra, hogy a Nemzeti Fejlesztési Tervben rövid távú kihívásokat is figyelembe kell venni. A széles, általános célkitűzések helyett fókuszálni kell, ezért csökkentették a korábbihoz képest a célok számát, és maradt a foglalkoztatás és növekedés. Az egyensúly helyreállítását szolgáló konvergenciaprogram rövid távon a foglalkoztatás és a növekedés területéről követel áldozatokat - mutatott rá Bajnai. Kérdésre válaszolva elmondta: készül a nemzeti útfejlesztési program, amelyet hamarosan nyilvánosságra hoznak. A közútfejlesztések zömében uniós forrásokból valósulnak meg, de nem mondanak le a koncessziós lehetőségről.