4p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csökken a tévénézők aránya a reklámozók szempontjából fontos 18-49 éves korcsoportban. A hazai tévécsatornák véleménye megoszlik arról, hogyan lassítható a folyamat. Mfor.hu körkép.

Javítják a statisztikát az idősek

Öregedő nézőtábor (Mfor-montázs)

Öregszik a magyar lakosság, s a híres Ratkó-korszak (1952-1956) népes tábora is folyamatosan potyog kifelé a kiemelten kezelt 18-49-es csoportból. Egyes felmérések 200, míg mások százezerre teszik a kereskedelmi célcsoportból 2005-ről 2006-ra "távozottak" számát. "Az 50-59 év közöttiek száma jelenleg 117 ezerrel több, mint tavaly. A tévénézők körében is nőtt ezen korosztály aránya" - erősítette meg az adatokat Sárosi István, a TV2 értékesítési vezetője.

Nyitás az idősebb korosztály felé

A csatorna úgy látja, a kereskedelmi célcsoport besorolása nincs tekintettel az elmúlt évek társadalmi változásaira, s a 49-es határt mára túlhaladtuk. "Az 50 és 60 év közötti magyar lakosság nagy része még aktív korú. Ráadásul jövedelmének jelentős részét fordítja fogyasztásra. Sőt, ez a jövedelem kevesebb ember között oszlik meg, hiszen a korosztály gyermekei már felnőttek, és saját keresettel rendelkeznek" - érvelt Sárosi azzal kapcsolatban, miért változtatott értékesítési szemléletén a TV2, s fókuszál a 18-59-es korosztályra is, azon belül is főként a nőkre, mint a vásárlási döntések meghozóira. A csatorna az 50-59 korosztályban az utóbbi időben 5,9 százalékról 6,2-re növelte nézettségét.

Hasonló taktikát alkalmaz az M1 is, amely már 2006-ban sem a hagyományosnak tekintett értékesítési célcsoporttal dolgozott. Az adó nézettsége a kiszélesített korosztályban nagyobb, így jövőre is e logika mentén dolgoznak majd.

"A gombhoz vesz kabátot az M1" - felelte Kolosi Péter, az RTL programigazgatója arra a kérdésre, valóban a korcsoport kiszélesítése jelenti-e a megoldást a fogyatkozó nézőszámra. Véleménye szerint erre csak azoknál az adóknál van szükség, amelyek a "klasszikus" korcsoportban rosszabb adatokat produkálnak.

Indokolatlan változtatás

A szakértő úgy véli, sem reklám-, sem szakmai szempontok nem indokolják, hogy 59 legyen a határ az eddigi 49-hez képest, Ezt azonban elsősorban nem a tévék, hanem a reklámpiac dönti el. "Bár Európában is akad példa arra, hogy az alsó korhatár 14, a felső pedig 55 év, a 49 azonban általában standard érték, még a tengerentúlon is" - mondta Kolosi Péter. A társadalom ugyan idősödik, ám ettől függetlenül még igaz az a reklámpszichológiai tétel, mely szerint az idősebb (49 feletti) korosztály vásárlási szokásai nehezebben befolyásolhatók, tette hozzá. Jóval kisebb például az esély arra, hogy lecserélik a jól megszokott mosóport a reklámokban hirdetett újdonságra.

Hová tűntek a nézők?

"A Ratkó-korszak generációjának kiöregedése különben sem egyértelmű magyarázat a fogyatkozó nézőszámra" - állítja Kolosi Péter. A televíziók uniós szinten is kiemelkedő nézettsége hazánkban két éve érte el a csúcsot, azóta csökken.

A programigazgató szerint a választható alternatívák (dvd, internet) gazdagsága mellett a digitális platform is jelentős változásokat, s némi átrendeződést hoz majd a piacon. Nyugat-Európában már javában tart ez a folyamat, aminek köszönhetően a nagyok jelentősen veszítettek pozíciójukból a kisebb csatornákkal szemben.

Az általunk megkérdezett szakemberek szerint a reklámbevételeket a demográfiai mutatók önmagukban nem befolyásolják, bár az igaz, hogy - a nézők "eltűnése" miatt - ma már többe kerülhet a fogyasztó elérése. "Idővel majd reagálnak a hirdetők, de a százezres szám még nem éri el az ingerküszöböt" - vélte Kolosi Péter.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!