Veszteségrendezés címén a jelenlegi negyedére, 780 millió forintról 195 millióra csökkentették az Azúr Rt. jegyzett tőkéjét - derül ki a cég papírjaiból. A drogérialánc százforintos névértékű részvényeit a törvényi előírások miatt kellett huszonöt forintosra csökkenteni. A júniusi döntés során a tulajdonosok - kik között megtalálható a Magyar Külkereskedelmi Bank is - a cégbírósági verdiktet egyhangúan vették tudomásul .
Az Rt. papírjai nem túl rózsásak: vagyonát néhány százmillió forintot érő ingatlan, illetve készlet képezi. A 2004-es, 3 milliárdos árbevétel a 2002-esnek csak a 60 százaléka, a veszteség 2002-ben közel félmilliárd, 2003-ban közel 200 millió, tavaly pedig ismét közel 300 millió forint volt.
Az Azúr helyzete sok szempontból hasonlít a szintén Várszegi Gáborhoz köthető, immáron felszámolás alatt álló Keravilléhoz. A 60-as években alapított, majd a privatizációval Várszegihez kerül lánc márkajelét a honi átlagpolgárok zöme máig elfogadja. De tény, hogy a megjelenő konkurensek - a Rossmann, a Drogerie Markt, vagy akár a kínai árusok és a hipermarketláncok - egyre inkább kiszorítják a piacról. Idén április 4-én például 27 üzletet szüntettek meg, majd júliusban további hármat.
Ágazati szakértők szerint az évtizedek alatt megcsontosodott döntéshozatali rendszer átszervezésével, a választék és az árak "korszerűsítésével", illetve százmilliós nagyságrendű befektetéssel az Azúrt ismét fejlődési pályára lehetne állítani. Pénzt azonban Várszegi feltehetőleg nem szeretne már berakni a zsugorodó társaságba. A hasonló pályát befutó Keravillba legalábbis a cég utolsó éveiben nemhogy tett, hanem 600 milliót ki is vont onnan. Ráadásul Várszegi figyelme saját bevallása szerint is mindinkább az ingatlanbiznisz felé fordul.
Az Azúr gyengélkedése nem meglepő hisz a vevők a legközelebbi, lehetőleg alacsony árakat tartalmazó drogériában költik el pénzüket. A GfK Piackutató Intézetnél úgy látják, hogy a társaságnak mindig is túl kevés üzlete volt versenytársaihoz képest, ráadásul vidéken egyáltalán nem terjeszkedett. A Fotex-csoporthoz tartozó társaság ezen túl kevés saját márkás cikket kínált, márpedig e termékeknek kulcsszerepük van a versenyképesség megőrzésében. A szakértők egybehangzóan állítják, ha az Azúrnak sikerülne is úrrá lennie mostani problémáin, hosszabb távon akkor is bizonytalan a helyzete. Az elkövetkező években ugyanis újabb versenytársak felbukkanása várható, például a "drogériapiac farkasának" tartott német Schleckeré, amely minden bizonnyal gyilkos árversenyt gerjesztve igyekszik majd vevőket szerezni - írta a Népszabadság.