Ahogy arról már tegnap beszámoltunk öt szakszervezet vasutas sztrájkot hirdetett mára, ami a MÁV Start Zrt. közleménye szerint csupán néhány száz vonatot érint.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a szolgálatban lévő vasutasok többsége támogatja a sztrájkot. A vasutas szakszervezetek változatlanul azt követelik, hogy a kormány vonja vissza a mellékvonalak bezárásával kapcsolatos tervezett intézkedéseit és haladéktalanul kezdődjenek meg a tárgyalások egy hosszú távú közlekedéspolitikai koncepcióról.
Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy a munkabeszüntetés néhány száz vonatot érint, ezek az állomásokon várakoznak. Az alapszolgáltatásokat a szakszervezetek biztosítják, a vonatokat fűtik, s a szomszéd állomásokra is eljuttatják a szerelvényeket.
A vasúttársaság szóvivője szerint a sztrájk befejezése után a szakemberek azonnal megkezdik a menetrend szerinti közlekedés mihamarabbi helyreállítását. Várhatóan a délutáni órákra az elővárosi vonatforgalom már kiszámíthatóvá válik, a távolsági és InterCity vonatok előreláthatóan az esti, későesti órákban már menetrend szerint közlekednek. A nemzetközi vonatokat a határállomások befogadják.
Hozzátette: a Volán busztársaságok elfogadják járataikon a MÁV-START Zrt. által kibocsátott vasúti bérleteket a kedden 10 és 13 óra között meghatározott viszonylatokban. A vasúti bérleteket és arcképes igazolványokat a BKV Zrt. szintén 10 órától 13 óráig fogadja el.
A Győr-Sopron Ebenfurti Vasút (GYSEV) vonalait is érinti az öt reprezentatív vasutas szakszervezet figyelmeztető sztrájkja. Nem indulnak el a vonatok a figyelmeztető sztrájk alatt a GYSEV állomásairól és megállóhelyeiről, az úton lévő járatok azonban minden esetben befutnak a legközelebbi állomásra. A nem induló vonatok helyett a GYSEV vonatpótló buszokat közlekedtet. A sztrájk nem érinti a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd vonalon a felújítás miatt járó vonatpótló buszokat, azok menetrend szerint fognak közlekedni.
A Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségéhez (KSZOSZ) tartozó Teherfuvarozók Európai Szakszervezete, a Közúti Közlekedési Szakszervezet, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeteinek Szövetsége, valamint a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége szolidaritásukat fejezték ki a vasúti dolgozók által meghirdetett két órás figyelmeztető sztrájk mellett.
Közös közleményük szerint amennyiben a vasutasok fellépése nem vezet eredményre, további egységes vasúti akció alkalmazása esetén, szakszervezeteik készek keményebb lépéseket is megtenni a vasúti dolgozók érdekeinek érvényesítéséért.
A KSZOSZ-hoz tartozó szakszervezetek követelik, hogy egy átfogó közlekedési koncepció kidolgozása érdekében és a közlekedés egész ágazatát érintő kérdésekben háromoldalú közlekedési kerek asztal jöjjön létre.
A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát a kormánynál, mert elutasítja, hogy jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés tervezett átalakítását és a mellékvonalak tervezett bezárását.
MTI/Menedzsment Fórum