5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A sportszponzorációval foglalkozó szakemberek szerint mind több támogató fogja feltenni a kérdést, jár-e bármilyen előnnyel számára, ha egy botrányoktól sújtott sportágat támogat. Az európai cégek menekülnek, és támogatói pénzek kivonása komoly csapást jelent, ám a tengerentúli cégek kitartanak, így még kár temetni a kerékpársportot.

Fejre állt a világ a szponzorokkal

Egy profi kerékpáros csapat költségvetése meg sem közelíti ugyan egy Forma-1-es istálló, vagy egy labdarúgó sztárgárda büdzséjét, ám sokmillió eurót igényel, a versenyzőket, edzőket, orvosi teamet és szerelőket foglalkoztató gárda fenntartása. A legjobb csapatokban hozzávetőleg 70 fizetett alkalmazott van (a versenyzőktől a személyzetig beleértve mindenkit), emellett a kerékpárok és más technikai kellékek költségeit is elő kell teremteni. Miután a leghíresebbek és legkedveltebbek az országúti versenyek, ahol a nézők nem fizetnek az előttük elhaladó karaván megtekintéséért, így a csapatok és a szövetségek a tévés jogdíjak mellett a szponzorok támogatásától várhatják boldogulásukat.

Brandépítésre nem lesz jó

Az immár állandósuló doppingügyek azonban mind több vállalatot tántorítanak el. A cégek ugyanis semmiképpen sem szeretnék, hogy a sok millió (vagy esetenként milliárd) euró reklámköltéssel felépített márkanevüket sportbotrányok tépázzák meg.

A problémákat támasztja alá Richard Moore, a Capitalize sportszponzorációs tanácsadó cég vezetőjének a véleménye is, aki szerint az idei Tour során történtek komoly csapást jelentenek a sportra. A szakember, aki az Európai Szponzorációs Szövetség elnökségének tagja, nem a levegőbe beszél, hiszen az elmúlt évek egyik legismertebb kerékpáros csapatának névadó szponzora, a T-Mobile, vállalata ügyfele. Szerinte néhány régebbi cég, főként az érvényben lévő szerződések miatt jövőre is jelen lesz a sportban, ám új vállalatokat szinte lehetetlen lesz meggyőzni, hogy marketing büdzséjük egy részét itt költsék el. Mint Richard Moore fogalmaz, a kockázatok miatt senki nem ajánlja jó szívvel az ügyfelének, hogy biciklicsapat névadója legyen.

A szpozorok számára az általuk támogatott csapat sikere mit sem ér, ha az egy botrányoktól övezett sportban történik. Jelen szituációban sokkal inkább tiszta viszonyokra, doppingmentes csapatokra és versenyzőkre vágynak.

A német cégek kivonulnak

A német társaságok az elmúlt napokban immár nem csak szavak szintjén jelezték nem tetszésüket, de a MAN teherautógyártó cég például visszalépett a támogatástól, miközben több tévécsatorna (így a Tour de France német jogtulajdonosa, az ARD és a ZDF) is bojkottálta a közvetítéseket az első német versenyző lebukása után. Az Audi és a világ második számú sportszergyártója az Adidas is úgy nyilatkozott, hogy átgondolják a jövőre vonatkozó részvételi szándékukat.

A botrányok ellenére is óriási tömegeket mozgat meg a verseny (Forrás: MTI)

Az idei esetek elbizonytalanították a svájci BCM céget is, amely több profi csapatnak szállít támogatóként kerékpárokat. A cég biztosította többek között az első emberének, Vinokurovnak a lebukása után a teljes csapatát visszavonó Astanának is a bicikliket. Igaz, ez utóbbi csapat esetében kérdéses, hogy a kazah gazdaság jelentősebb szereplőit mozgósító csapattal mi lesz, ha a hazájában elsőszámú sportolónak tartott Vinokurov többet nem versenyezhet.

Akik már korábban léptek

A doppingügyek által érintett többi team sincs persze jobb helyzetben. A doppingolás miatt visszalépett Cofidis-csapat névadó szponzorának szerződése 2008 végén jár le, és a cég illetékesei azt monták, hogy nem szándékoznak hosszabbítani. A Rabobank szintén közölte, hogy újragondolja részvételét a kerékpársport pénzelésében.

Vannak olyan szponzorok is, amelyek az elmúlt években történtek után már nem kívánták támogatni a kerékpársportot. Így az elmúlt években több olyan támogató szállt ki amelyek korábban hosszú évekig meghatározó finanszírozóknak számítottak. Ilyen volt az Once, a Banesto vagy a Liberty Saguros a pénzügyi szférából, illetve a Kelme sportruházati cég is.

Az amerikai vállalatok kitartanak

Ellentmondásos ugyanakkor a helyzet, mert bár a botrány senkinek sem kell, az esemény mégis óriási médiaértékkel bír. A Tour évről-évre a verseny három hete alatt milliárdos tévénéző nézőtábort vonz, amely ha nem is közelíti meg az Olimpia, a Formula-1, vagy a labdarúgó-vb nézettségét, éppen elég magas ahhoz, hogy a távozás gondolatával játszó támogatókat elbizonytalanítsa. Emellett helyszíni nézők kiemelkedően magas számáról sem szabad megfeledkezni, egy-egy legendás szakaszon ugyanis előfordult már, hogy közel egy millióan biztatták kedvenceiket, a három hét alatt pedig 15 millió feletti nézőszámokat rögzítettek az elmúlt években.

Elképzelhető, hogy ez is közrejátszik abban, hogy az európai vállalatokkal ellentétben az amerikai cégek úgy nyilatkoznak, kitartanak a sport pénzelése mellett. Így nyilatkozott a világ legnagyobb sportszergyártója, a Nike és a Lance Armstrong miatt a sportág támogatása mellett döntő Discovery Communications is. De nem fordul el a biciklistáktól a legnagyobb sztárját (Ivan Basso) szintén doppingügy miatt nélkülöző kaliforniai számítástechnikai cég, a Computer Sciences, amely a CSC csapat névadó szponzora.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!