2001. február 22. 11:00

Több ezer fuvarozó kisvállalkozás kerülhet kilátástalan helyzetbe, ha - várhatóan tavasszal - életbe lép az áruszállítók működésének feltételeit módosító új rendelet.

Ez szigorítaná a pénzügyi feltételeket: az egy járműre meghatározott biztosíték összege 50-100 ezer forintról 1,4-2,5 millióra emelkedik. A változás célja az uniós jogharmonizáció, de sokan azt mondják: így legalább fokozatosan eltűnnek az utakról az elöregedett járművek.

A közlekedési tárca tervei szerint tavasszal lépne életbe a közúti árufuvarozó vállalkozások alapítását és működtetésének feltételeit szabályozó rendelet módosítása. A tervezet a cégalapítást, az uniós előírásokhoz igazodva, erkölcsi bizonyítványhoz és szakvizsgához kötné. Az előírások egy része csak formálisan változik, a szakvizsga alól pedig a módosítás több kibúvóra ad lehetőséget a már évek óta dolgozó vállalkozóknak.

A megbízhatóság és a szakmai alkalmasság előírásain túl változik majd a vállalkozók számára előírt pénzügyi követelményrendszer is. Az első jármű után 2,5, a továbbiak után 1,4 millió forint fedezetet ír elő az új rendelet, ami tizenöt-hússzorosa az eddig előírt összegnek. A módosítás nehezíti a szakmába lépés feltételeit, a jobb anyagi helyzetben lévő társaságok számára pedig sok könnyítést is tartalmaz. A pénzügyi feltételek szigorítása gondot jelenthet azoknak a fuvarozóknak, akik a biztosítékként előírt 1,4-2,5 millió forint töredékét érő, elöregedett járművekkel dolgoznak.

Az országban 25-30 ezer fuvarozó vállalkozás működik, amelyek - szakmai szövetségektől kapott adatok szerint - összesen közel 100 ezer járművet üzemeltetnek. Ezek között minden harmadik IFA gyártmány, nem számítva más, ma már szinte muzeális típusokat, amelyek értéke az előírt fedezet harmadát, negyedét sem éri el.

Szakértők szerint a rendeletmódosítás egyik ki nem mondott célja éppen az, hogy az uniós szabályok átvételére hivatkozva rendet tegyen a hazai fuvarozói piacon. Elősegítse, hogy a közutakról fokozatosan eltűnjenek a lassú, környezetszennyező, műszakilag leromlott állapotú járművek. Ezek cseréje ugyanakkor országosan több százmilliárd forintba kerülne, amit a vállalkozások, alacsony jövedelmezőségük mellett ma képtelenek finanszírozni - mondják.

Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (FUVOSZ) főtitkára szerint a módosítás nehezíti, de nem lehetetleníti el a kisvállalkozások működését. Biztosíték ugyanis nemcsak a vállalkozások saját vagyona lehet, hanem egy pénzintézet vagy biztosítótársaság garanciája is. A megkérdezett vállalkozók viszont éppen abban kételkednek, hogy felvállalja-e egyáltalán bármely pénzintézet a pénzszegény vállalkozások anyagi kockázatát. És ha igen, mennyire lesz megfizethető ez a garancia.

Egyelőre csak találgatásokat hallani arról, hogy csupán növekvő anyagi teherrel, vagy a csőddel néz majd szembe több ezer fuvarozó. Egy száz teherautót üzemeltető, a piacon közepes méretűnek tekinthető vállalat ügyvezetője lapunknak úgy nyilatkozott: a pontos következményeket egyelőre azért sem mérlegelik sokan, mert elképzelhetetlennek tartják, hogy a szigorítást a közeljövőben bevezetnék. Szerintük ez a vállalkozások legkevesebb harmadát lehetetlenítené el.

A közlekedési tárca ugyanakkor egyelőre kitart amellett, hogy a módosítás még tavasszal életbe lépjen. Igaz, a pénzügyi előírásoknak a tervezet szerint elég lesz 2002. december végéig megfelelni. Ezt követően viszont a tervek szerint a szigorúbb rendelkezéseket a személyszállításban érdekelt vállalkozásokra is kiterjesztik majd.