A piac- és véleménykutató cég kutatócsoportja 8 ezer, 15-29 éves hazai fiatalt kérdezett meg, egyebek mellett a médiafogyasztási szokásaikról. A felmérés szerint a fiatalok otthonainak internettel való bekötöttsége megint csak kevésbé jelentősen – 70 százalékról 74 százalékra – bővült. A mobiltelefon-használatnál is mozdulatlanságot tapasztaltak a kutatók: a fiatalok körében 2008-ban és 2012-ben is 93 százalék volt a mobillal rendelkezők aránya.
A magyar fiatalok 20 százaléka (mintegy 375 ezer 15-29 éves) nem fér hozzá közvetlenül az világhálóhoz, azaz nincs sem otthonában, sem a mobileszközén internet-hozzáférés. Ezek a fiatalok más társadalmi-gazdasági és kulturális szempontokból is kedvezőtlenebb helyzetűnek tekinthetők, rosszabb anyagiak jellemzik őket, kevésbé aktívak, az átlaghoz képest nagyobb fokú a bizalmatlanság körükben és pesszimistább a jövőképük.
A kutatás szerint 2008 és 2012 között drasztikusan esett több, fiatalok által használt elektronikai berendezés aránya. Ilyen eszközök például a zenelejátszók, a fényképezőgépek vagy a játékkonzolok. "Ezek térvesztését az magyarázza, hogy az ifjúság körében azok az integrált médiaeszközök váltak mind népszerűbbé, amelyek több, korábban más és más készüléken lévő funkciót egy helyen tettek elérhetővé" - mondta Székely Levente, a kutatás vezetője, a Kutatópont kutatási igazgatója.
A felmérés alapján növekedni látszik a televíziózásra fordított idő, ugyanakkor a szabadidős tevékenységek sorában az internetezés átvette a vezetést a televíziózástól.
Az e-mail, az sms vagy az olyan azonnali üzenetküldő programokon keresztüli csetelés, mint a Skype – miközben még mindig nagyon elterjedtek – jelentősége visszaesett. Ennek egyik magyarázata, hogy a mobilkommunikációban számos, az ingyenes információcsere lehetőségével kecsegtető alkalmazás vált széles körben hozzáférhetővé. A másik ok a közösségi portálok és az azokba telepített üzenetküldő szolgáltatások népszerűsége. A közösségi oldalakat a 15-29 évesek 69 százaléka használja, ami 6 százalékos emelkedés 2008-hoz képest. A közösségi oldalakat használó fiatalok leginkább magánjellegű bejegyzésekhez, információkhoz szólnak hozzá, és a politikai, közéleti tartalmak megosztásával kapcsolatban mutatják a legcsekélyebb aktivitást.
A 2012-es ifjúságkutatás során a fiatalok 175 darabra becsülték az otthonaikban fellelhető nyomtatott könyvek számát, ami jóval kevesebb, mint az előző, 2008-as kutatás során regisztrált 265 példány. Ez valamivel több, mint 50 százalékos zuhanás, ami még akkor is nagymérvű szűkülés, ha figyelembe vesszük, hogy átlagosan 4 e-bookkal gyarapodott a fiatalok háztartása – írta a Kutatópont.
A Magyar Ifjúság 2012 kutatásban a következőket vizsgálták: demográfia, családalapítás-gyermekvállalás, oktatás, munka, mobilitás, kockázati magatartás, szabadidő, médiafogyasztás, civil és közéleti aktivitás. A kutatás során 8 ezer, 15-29 éves fiatalt kérdeztek meg a szakemberek, egy hozzávetőleg 70 perces kérdőívvel 2012. szeptember és november között. A kutatás reprezentatív a 15-29 éves magyar népességre területileg, településtípusonként, korcsoportok és nemek szerint.
mfor.hu