3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 15-29 éves fiatalok számítógéppel, internettel és mobiltelefonnal való ellátottsága nem nőtt olyan ütemben, mint ahogy az előző közel egy évtizedben volt tapasztalható. Az otthonukban számítógéppel rendelkező fiatalok aránya mindössze 1 százalékponttal emelkedett 2008 és 2012 között, a használók aránya pedig nem is nőtt, 84 százalékos szinten maradt ez idő alatt – derült ki a Kutatópont szervezésében elkészített Magyar Ifjúság 2012 kutatásból.

A piac- és véleménykutató cég kutatócsoportja 8 ezer, 15-29 éves hazai fiatalt kérdezett meg, egyebek mellett a médiafogyasztási szokásaikról. A felmérés szerint a fiatalok otthonainak internettel való bekötöttsége megint csak kevésbé jelentősen – 70 százalékról 74 százalékra – bővült. A mobiltelefon-használatnál is mozdulatlanságot tapasztaltak a kutatók: a fiatalok körében 2008-ban és 2012-ben is 93 százalék volt a mobillal rendelkezők aránya.

A magyar fiatalok 20 százaléka (mintegy 375 ezer 15-29 éves) nem fér hozzá közvetlenül az világhálóhoz, azaz nincs sem otthonában, sem a mobileszközén internet-hozzáférés. Ezek a fiatalok más társadalmi-gazdasági és kulturális szempontokból is kedvezőtlenebb helyzetűnek tekinthetők, rosszabb anyagiak jellemzik őket, kevésbé aktívak, az átlaghoz képest nagyobb fokú a bizalmatlanság körükben és pesszimistább a jövőképük.

A kutatás szerint 2008 és 2012 között drasztikusan esett több, fiatalok által használt elektronikai berendezés aránya. Ilyen eszközök például a zenelejátszók, a fényképezőgépek vagy a játékkonzolok. "Ezek térvesztését az magyarázza, hogy az ifjúság körében azok az integrált médiaeszközök váltak mind népszerűbbé, amelyek több, korábban más és más készüléken lévő funkciót egy helyen tettek elérhetővé" - mondta Székely Levente, a kutatás vezetője, a Kutatópont kutatási igazgatója.

A felmérés alapján növekedni látszik a televíziózásra fordított idő, ugyanakkor a szabadidős tevékenységek sorában az internetezés átvette a vezetést a televíziózástól.

Az e-mail, az sms vagy az olyan azonnali üzenetküldő programokon keresztüli csetelés, mint a Skype – miközben még mindig nagyon elterjedtek – jelentősége visszaesett. Ennek egyik magyarázata, hogy a mobilkommunikációban számos, az ingyenes információcsere lehetőségével kecsegtető alkalmazás vált széles körben hozzáférhetővé. A másik ok a közösségi portálok és az azokba telepített üzenetküldő szolgáltatások népszerűsége. A közösségi oldalakat a 15-29 évesek 69 százaléka használja, ami 6 százalékos emelkedés 2008-hoz képest. A közösségi oldalakat használó fiatalok leginkább magánjellegű bejegyzésekhez, információkhoz szólnak hozzá, és a politikai, közéleti tartalmak megosztásával kapcsolatban mutatják a legcsekélyebb aktivitást.

A 2012-es ifjúságkutatás során a fiatalok 175 darabra becsülték az otthonaikban fellelhető nyomtatott könyvek számát, ami jóval kevesebb, mint az előző, 2008-as kutatás során regisztrált 265 példány. Ez valamivel több, mint 50 százalékos zuhanás, ami még akkor is nagymérvű szűkülés, ha figyelembe vesszük, hogy átlagosan 4 e-bookkal gyarapodott a fiatalok háztartása – írta a Kutatópont.

A Magyar Ifjúság 2012 kutatásban a következőket vizsgálták: demográfia, családalapítás-gyermekvállalás, oktatás, munka, mobilitás, kockázati magatartás, szabadidő, médiafogyasztás, civil és közéleti aktivitás. A kutatás során 8 ezer, 15-29 éves fiatalt kérdeztek meg a szakemberek, egy hozzávetőleg 70 perces kérdőívvel 2012. szeptember és november között. A kutatás reprezentatív a 15-29 éves magyar népességre területileg, településtípusonként, korcsoportok és nemek szerint.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!